Nevihtna gora

Jelena Justin: ... v Gorskem kotarju

Burni Bitoraj (1385 m) – V Gorskem kotarju, blizu kraja Mrkopalj, kjer je bil rojen Jakov Fak, je gora Bitoraj. To je področje Velike Kapele. Vrh in okolico sestavljajo gole, apnenčaste skale, ki se dvigajo deset metrov in več nad gozdni pas. Alpski občutki s pogledom na Reški zaliv.

Tokrat nas bo planinska pot peljala čez mejo, na Hrvaško. Gorski kotar skriva bisere, manj znane, ki pa so vredni obiska, saj so edinstveni. Bujni gozdovi v svojem jedru skrivajo skalnate grebene, špice, ki burijo domišljijo in vabijo, da jih obiščemo. Naš vrh Burni Bitoraj, v prevodu bi to pomenilo Nevihtna gora, se nahaja na meji med mrzlo, kontinentalno klimo in mediteranskim podnebjem, zato na vrhu običajno piha. Ja, zna biti »burno«. Do vrha se bomo sprehodili tudi skozi t. i. Bitorajske Bele stene. Gre za skupino sten, skritih sredi gozda, kjer sta dva najbolj znana vrhova Imperator in Savjetnik (Svetovalec).

Proti Hrvaški se zapeljemo skozi Kočevsko Reko, prečkamo mejni prehod Petrina in nadaljujemo v skozi Delnice, v smeri Mrkopalja. Zavijemo proti Mrkopalju, nato pa, kjer cesta zavije levo v Mrkopalj, desno v Fužine, zavijemo desno in takoj levo v smeri Brestove Drage. Peljemo skozi zaselek, cesta postane makadamska. Tudi smerokaz za Bitoraj opazimo. Vozimo še nekaj kilometrov, ko na desni strani opazimo manjše parkirišče in smerno tablico. Parkiramo. Avantura se lahko začne!

Vzpon se začne po gozdnem kolovozu, ko ponovno dosežemo makadamsko cesto. Zavijemo levo in po cesti hodimo približno 800 metrov, v ostrem levem zavoju pa nadaljujemo naravnost po gozdni stezi. Sledi dokaj strm vzpon v smeri Bitorajskih Belih sten. V Gorskem kotarju je narava še zelo prvinska in tudi v tem delu je precej podrtega drevja. Izrazit kraški svet zahteva pozornost za markacijami, da se ne znajdemo v neprijetni situaciji. Vstopamo v svet kraškega labirinta, visokih, vertikalnih sten, ki so ponekod izjemno visoke in obkrožajo tipičen kraški svet, vrtače. Skale, škraplje, markacije. Lepo napredujemo po tem izjemno slikovitem svetu. Dosežemo smerokaz, 3 min, do dveh izrazitih skal: Imperator in Savjetnik. Skali nista omenjeni na nobenem zemljevidu, a si zaradi svoje oblike res zaslužita imeni. S skal se spustimo nazaj na planinsko pot, nato pa sledi vzpon v manjših okljukih, skozi izrazit bukov gozd, ki je v pomladanskih mesecih živo zelene barve, proti vrhu Burni Butoraj. Steza se priključi grebenski poti. Na snidenju poti nadaljujemo desno. Sledi še kratek vzpon do vrha, do vršne skalnate glave.

Burni Bitoraj ponudi izjemen razgled od Risnjaka na zahodu pa do Bjelolasice na vzhodu, Belih Samarskih sten, spodaj pod nami pa je naselje Mrkopalj.

Sestopimo lahko po poti vzpona, lahko pa tudi naredimo krožno pot. Vrnemo se do stičišča z grebensko potjo in nadaljujemo po njej. Najprej dosežemo vrh Peršova kosa, nato pa sledi ponekod precej strm spust do Jožina plan, 1225 m n. m. Bodimo pozorni na markacije! Spuščamo se vse do Titovega Dolca, pod katerim dosežemo makadamsko cesto, ob kateri nas čaka naš jekleni konjiček. Do tja je pred nami še približno ena ura hoje po makadamski cesti.