Stenar, JZ stena

Silvo Kragelj in Marko Turk sta letos poleti v "deviški" jugozahodni steni Stenarja opravila štiri prvenstvene vzpone

Centralni kamin (VI/IV-V, 230 m)

Prva preplezala Silvo Kragelj in Marko Turk 27. julija 2012

Dostop: Po poti čez Sovatno (1.30 h). Nad mejo rušja desno po gamsji stezi do vznožja stene.

Vstop je v najbolj izraziti razčlembi - kaminu, ki poteka čez celo steno.
Po plošči levo od vodilne zajede nekaj metrov navzgor (IV), čez previs na desni (VI-) in po lažjih ploščah do stojišča na začetku kamina (45 m, k). Navzgor po lažjem svetu v kaminu (III), čez previsen prag (V-) in pod zagozdenim kamnom do stojišča na polici (45 m, k). Navzgor po kaminu preko treh zagozdenih skal in čez zagozdeni balvan (V) do stebrička v kaminu. Preplezamo ga od leve proti desni (VI-) in naprej do stojišča na desni (45 m, k). Po poči na levi in ozkem kaminu čez previs (V) in dalje po kaminu do stojišča na zagozdeni skali (45 m, klin). Po kaminu navzgor (V) do stojišča pod previsnim kaminom (35 m, k). Čez previsen kamin (VI+) in naprej do zagozdene skale in navzgor do rušnatega roba stene.

Sestop: Urejena so sidrišča za spoust po vrvi. Gledano navzdol, 10 metrov levo po polički do macesna, kjer je urejeno sidrišče za spust po vrvi (55 m). Ostala sidrišča (močan klin z vrvico) so med seboj oddaljena 45 metrov.

Brke z razgledom (VI/IV-V, 230 m)

Prva preplezala Silvo Kragelj in Marko Turk 17. septembra 2012

Dostop: Po poti čez Sovatno (1.30 h). Nad mejo rušja desno po gamsji stezi do macesnov pri votlini v vznožju stene.

Opis: Deset metrov levo od votline po travnatem žlebu (IV+) do vrha in desno čez raz in po plošči (V) na poličko (45 m, k). Po poči (IV-V) proti desni in navzgor, desno navzgor čez plošče (V) in naprej po polici pod veliko streho in navzgor v kaminček (V, 40 m, k). Pet metrov po kaminu (IV-V), nato proti levi po plošči do police pod previsno steno in okoli sedem metrov desno po plošči (V) do roba. Proti levi v kamin in po njem (V) do stojišča desno od stebrička (40 m, k). Prestop v levo zajedo (V), po njej (V+, klin) in čez rušje, preko strme stopnje na raz do stojišča pod navpično počjo (35 m, k). Po poči (V, višje VI), preko roba (V+) do previsnega kamina (k), po kaminu (V) do vrha in skozi rušje do stojišča pod vršno zajedo (45 m, k). Po zajedi (IV-V) do roba stene (30 m).

Sestop: Skozi prehode v rušju do travnikov, nato okoli 60 metrov navzgor do macesna na robu (izstop smeri Centralni kamin). Spust po vrvi se začne deset metrov levo na polici z macesnom, pet metrov pod robom stene (glej tudi skico za smer Centralni kamin).

Spominska smer Milenka Arnejška-Prleta (VI+, A0/V, 230 m)

Prva preplezala Silvo Kragelj in Marko Turk  21. septembra 2012

Dostop: Kot za smer Centralni kamin. Vstop je v žlebu, ki teče poševno proti levi ok. 30 metrov desno od vstopa smeri Brke z razgledom.

Opis: Po žlebu čez previs (V+) in naprej po položnejšem, travnatem svetu do stojišča, kjer se žleb spet postavi pokonci (40 m). Po žlebu navzgor, po desni obidemo previs (V+) do stojišča pod naslednjim, strehastim previsom (35 m). Desno čez raz (V+) v zajedo, po njej navzgor čez previsno stopnjo (V+) do stojišča pri macesnu (25 m). Navzgor po široki poči (V+) in čez previsno poč (VI+, A0, 2 k) do vrha, nato proti levi navzgor po zajedi ok. 20 metrov. Ko zajeda postane gladka, zavijemo v levo zajedo, po njej nekaj metrov navzgor, prestopimo levo v poč, iz nje (VI-) desno na stojišče v vznožju previsne poči (50 m). Navzgor po poči (VI+, k) do vrha (20 m). Prečnica levo okoli sedem metrov (VI-), rahlo proti levi navzgor, nato desno navzgor po robu široke poči (VI-) in spet okoli sedem metrov po polici pod strmo počjo (40 m, k). Levo navzgor po poči (V+) okoli 15 metrov, navzgor skozi kamin (V), po polici z ruševjem pet metrov desno in navzgor čez krušljivo poč (V) do roba stene (45 m).

Sestop: Skozi prehode v rušju do travnatega dela, nato ok. 70 metrov navzgor do macesna na robu (izstop smeri Centralni kamin). Sestop kot za smer Centralni kamin.

Spominska smer Luke Levstka (VII-, A0/V, 230 m)

Prva preplezala Silvo Kragelj in Marko Turk  8. oktobra 2012

Dostop: Kot za smer Centralni kamin. Vstop je ok. 30 metrov desno od smeri Centralni kamin, v vpadnici najbolj izrazite poči, ki teče navpično navzgor ok. 70 metrov.

Opis: Po plateh (V) šest metrov navzgor do travnate police, nato pod previsno zaporo nekaj metrov levo in ob prvi možnosti čez previs (VI-). Nadaljujemo po vodilni poči mimo dveh streh in naprej po težki poči (VII-, višje V+, k) do stojišča (40 m). Čez previs (VI-) po zajedi naprej do previsne zapore s streho, ki jo obplezamo po levi (VI-). Nad streho nadaljujemo naravnost navzgor čez previs (VI, A0, 2 k) in naprej po žlebičih do velike travnate gredine pod previsno zaporo (45 m). Po gredini nekaj metrov levo in navzgor po kaminu (V+) do vrha in iskaje prehode proti desni navzgor in nato navzgor (k) skozi kaminček (V) do stojišča pod veliko vršno steno (45 m). Nadaljujemo proti levi po razčlenjenem svetu v smeri velikega kamina za stolpom. Kamin (VI) preplezamo po desni, nato skozi ozek prehod na levi do travnate terase z macesni (60 m). Vstopimo v prvo zajedo, ki poteka desno navzgor mimo macesna in se konča na robu stene (V+, 45 m).

Sestop: Ena možnost je skozi rušje do travnikov na vzhodni strani in navzgor ok. 40 metrov do macesna na robu (izstop smeri Centralni kamin). Druga možnost je po robu stene po skalah in rušju ok. 60 metrov do mesta, kjer je najmanj rušja, nato pa po travniku deset metrov navzgor do macesna. Sestop kot za smer Centralni kamin.

09.10.2012

Ko sem spomladi hodil čez Sovatno, mi je v oči padla stena prijaznega videza, toplih barv in plezalsko zanimivih razčlemb. Nahaja se v JZ boku Stenarja, cca 1,5 ure hoda od Aljaža in je visoka do 230 metrov. Prvič sva se s Silvom Kragljem podala vanjo konec julija, včeraj pa sva v njej naredila že četrto smer. Stena je pravi plezalski biser, skala je večinoma fantastična, z dosti možnostmi varovanja. Po težavnosti, tipu skale in smeri je podobna Vežici. Težavnost preplezanih smeri se giblje do VII-. Stena je za naju pomenila pravo terapijo po smereh v Triglavu. Opisi sledijo na gore-ljudje in plezanje.net. Marko T.