Žafranov vrh

Gorenjski glas - Jelena Justin: ... Mrzli vrh (987 m) –

Mrzli vrh (987 m n. m.) – Rečejo mu tudi Loncmanova sivka. V pomladnih mesecih vrh, kjer rastejo plantaže žafrana. Razglednik na Škofjeloško hribovje.

Danes se bomo zapeljali v Poljansko dolino in obiskali Mrzli vrh, ki mu pravijo tudi Loncmanova sivka. Zapeljemo se v Žiri in peljemo mimo cerkve sv. Martina, kjer na levi strani ceste zagledamo picerijo, nasproti pa večje parkirišče. Hojo začnemo ob glavni cesti, ko dosežemo kapelico, pri kateri zavijemo desno in na stebru električne napeljave zagledamo smerokaz Breznica/Mrzli vrh. Zavijemo levo, strmo mimo hiš. Višje dosežemo manjšo izravnavo, s katere se nam odpre lep razgled na Žiri. Nadaljujemo po lepi planinski poti, čez dvorišče ene od hiš. Dosežemo cesto, kjer je klop za počitek. Gremo mimo razpela in zavijemo v gozd, kjer se pot strmeje povzpne. Prijetna steza poteka po nekdanji rapalski meji in nas po širšem kolovozu pripelje v vas Breznica pri Žireh. Po asfaltirani cesti gremo skozi vas in se spustimo pod vasjo. Pod vasjo je ličen smerokaz. Nadaljujemo po cesti naravnost v smeri Mrzlega vrha. Asfaltirana cesta se prehodno povzpne, nato pa se začne spuščati proti naslednjemu križišču. Uradna, markirana pot na Mrzli vrh gre desno, jaz pa predlagam, da gremo kar naravnost čez travnik (če je pokošen, seveda!, sicer pa ob robu travnika) do kolovoza, ki je nad njim. Kolovozu sledimo v desno. V tem delu pot ni označena. Na nekaj razpotjih predlagam, da se držimo bolj uhojene poti oz. širšega kolovoza. Ves čas se vzpenjamo in višje dosežemo makadamsko cesto, po kateri poteka Loška kolesarska pot. Na cesti zavijemo desno in kaj hitro smo pri kmetiji, kjer se je pred leti snemal resničnostni šov Kmetija. Gremo čez dvorišče kmetije in se po kolovozu povzpnemo do široke planinske poti, kjer se nam z desne strani priključi markirana pot, ki smo jo prej na križišču zapustili. Po tej poti bomo sestopili.

Široko pot po nekaj metrih zapustimo in se usmerimo desno, čez travnik. Zložen vzpon, kjer bo, če bomo imeli srečo, v pomladnih mesecih rasel žafran, nas pripelje na Mrzli vrh, ki ga označuje lesena tabla. Pri tabli zavijemo levo in se po travniku povzpnemo na vrh. Iskreno priznam, da sem se na Mrzli vrh odpravila zato, da bi videla žafran, a ker je nekaj dni prej snežilo, je bil videti precej klavrno. Z vrha se nam odpre lep pogled na Blegoš, Koprivnik, Mladi in Stari vrh, sicer se pa pred nami odpre razgled na Golake, Škofjeloško in Cerkljansko hribovje, Spodnje Bohinjske gore, Triglav, Karavanke, Kamniško-Savinjske Alpe, Polhograjsko hribovje.

Z vrha sestopimo po markirani poti. Tam, kjer smo prej ponovno dosegli markirano pot, gremo kar naravnost. Markirana pot se ponekod precej strmo spušča. Ko dosežemo širši kolovoz, zavijemo desno in kolovoz nas pripelje na asfaltno cesto, kjer smo šli ob vzponu čez travnik. Po cesti nadaljujemo nazaj v vas Breznica. Rapalska meja je Breznico ločila od domovine, saj se je znašla na italijanski strani. Otroci so se učili italijansko, fantje pa so služili v italijanski vojski.

Z Breznice se po poti vzpona vrnemo nazaj v Žiri, kjer nas čaka jekleni konjiček.