Kuk s krili

Jelena Justin: Planinski izlet: Krilati kuk (960 m)

Manj znani vrh v neposredni bližini Bojinega kuka. Razglednik na morje. Vzpon do njega terja previdnost zaradi skalnega terena in zaradi slabih markacij.

Paklenica je del Južnega Velebita in je več kot zgolj soteska, kamor se dnevno vije množica turistov in pohodnikov. Če zavijemo malce vstran, so poti osamljene in le redko koga, če sploh, srečamo. Mi se bomo danes povzpeli na Krilati kuk, ki leži v neposredni bližini Bojinega kuka, ki smo ga že obiskali. Izhodišče leži ob poti na Veliko Rujno. V Starigradu, nasproti tržnice, opazimo smerokaz za Veliko Rujno. Zavijemo desno in cesta se začne strmo vzpenjati. Sedem kilometrov ceste je asfaltirane in na koncu asfaltiranega dela je parkirišče. Cesta proti Velikem Rujnu zavije desno in postane makadamska. No, naše izhodišče je omenjeno parkirišče oz. Veliki Vaganac na nadmorski višini 712 metrov. Smerokaz na desni strani, ob poti, ki se spušča, ima napis Bojin kuk, 2 uri. Odpravimo se v tej smeri. Začetni metri potekajo po makadamski cesti, nato pa nas smerokaz usmeri desno, na planinsko pot, ki se še vedno spušča in ponovno doseže cesto. Pred nami se pokaže Vidurnovića glavica, 745 m n. m. Steza nas pripelje do razpadajoče hiše, ki jo bodo očitno obnavljali. Markacije pokažejo na planinsko pot, ki se le zlagoma začne vzpenjati. Kakšna prostranstva Južnega Velebita! Po približno 45 minutah hoje dosežemo Prag, kjer se nam odpre čudovit pogled na morje. Južno od njega je Žlibati kuk, neverjetnih oblik, ki burijo sleherno domišljijo. Po stezi nadaljujemo malce strmeje in dosežemo nekakšno sedlo, ko se pod nami, v dolinici, pokaže znameniti Jagin kuk, nad njim pa najvišji vrh tukaj okoli Bojin kuk, 1110 m n. m., ki smo ga že obiskali. Jagin kuk je še eden tistih, ki burijo domišljijo. Sestopimo do Jaginega kuka, gremo mimo njega in dosežemo razpotje: desna pot gre na Bojin kuk, levo pa zavije steza proti Krilatemu kuku. Nekaj metrov sestopimo, ko dosežemo travnati, ravninski amfiteater. Markacije so obledele oz. bolj redke. Držimo se desne strani. Stolpi nad nami so prav nezemeljski, neverjetnih oblik. Imela sem občutek, da nas gleda ogromna, okamnela riba. Vstopamo v izraziti kraški svet, ki je tehnično zahteven. Občasno za napredovanje uporabljamo tudi roke. Markacije so skopo odmerjene in treba je gledati naprej, kje je naslednja. Pot nas po skalnatem svetu pripelje do roba, kjer se ponovno pokaže morje, nato pa nas markacija usmeri levo, na ozko polico, po kateri se sprehodimo do napisa Krilati kuk. Razgled je izjemen: na morje in v notranjost, v venec samih kukov. Številni so običajnim smrtnikom nedosegljivi, a s svojimi izjemnimi oblikami prava paša za oči in za dušo. Z vrha sestopimo po poti vzpona in verjemite, da je zaradi zahtevnega terena in skopo odmerjenih markacij sestop zahtevnejši od vzpona. En, dva, tri se znajdeš v zahtevnem svetu, ki je lahko tudi neprehoden. Ne znam si predstavljati, da te na takem terenu ujame megla. Previdno sestopimo po mehke, travnate steze. Če je volja, se lahko povzpnemo tudi na Bojin kuk, a za nas bo danes Krilati kuk dovolj. Vrnemo se do razpotja, kjer zavijemo desno, mimo Jaginega kuka nazaj proti Velikem Vagancu, kjer nas na velikem parkirišču čaka naš jekleni konjiček.