Albanske Prokletije

Marta Krejan: Bjeshket e Namuna, Preklete gore … Ne vem, zakaj nosijo tako ime; morda zato, ker so divje, težko dostopne, razsežne, krušljive?

Zaradi zanimanja o napotkih, možnostih in pogojih ... odprave v Albanijo,
je avtorica na konec dodala:
Še nekaj o logistiki odprave

Albanske Prokletije

Bjeshket e Namuna, preklete gore … Ne vem, zakaj nosijo tako ime; morda zato, ker so divje, težko dostopne, razsežne, krušljive?

V soboto, 7. julija, smo se 10 Korošcev (AK Ravne) in Notranjec, seveda z vso pripadajočo robo vred, na Ravnah na Koroškem zbasali v minibus in odpeljali proti Albaniji. Po približno 15 urah vožnje smo preko Sarajeva in Podgorice na albanski meji že plačevali 10 evrov po osebi, da smo smeli vstopiti v državo.

V Skadru (Shkodër) smo v ponedeljek nabavili hrano, uredili, kar je pač treba in se dogovorili za prevoz v hribe. Z dvema kombijema smo v torek zjutraj drveli mimo vrste za trajekt (šofer je imel veze), ki z jezu Komani do zaselka Fierze po reki Drin vozi le dvakrat dnevno, tako da lepo čakaš na naslednji dan, če te na plovilo ne morejo več stlačiti. Po dobrih dveh urah občudovanja reke (žal polne smeti) in njenih bregov nas je čakalo še 50 km makadamske ceste, postanek v mestu Bajram Curri in postavitev baznega tabora na travniku domačina Marka, ki živi blizu zaselka Rrogam v dolini Valbona.

Za začetek smo se odločili za pristop na goro Maja Jezerce, za kar smo potrebovali dva dni in precej smisla za orientacijo – že po dobri uri hoda smo namreč zašli. Poti so neoznačene, večinoma slabo shojene in pogosto se meni nič, tebi nič naenkrat končajo. Najhladnejšo, prav prijetno noč našega bivanja v Albaniji smo preživeli ob enem izmed šestih jezerc (Buni Jezerce), ki (bogsigavedi zakaj!) spominjajo na naša triglavska. Po pristopu na vrh smo se, ne da bi se izgubili, po isti poti vrnili v dolino.

Za naslednje plezalske cilje smo si štiri naveze izbrale tri vrhove. Dolgi dostopi, bolezni in vročina, ki potem cela dva tedna ni popustila, so nam malce prekrižali načrte. V področju Maja Brijaset nam je uspelo preplezati dve smeri, in sicer Orli letijo sami in Diretisimo za Saro, vendar se slednja konča malce pod vrhom. Le-to sva plezala z Vinkom in morda bi jo kljub temu, da je na prvi pogled kazalo, da naprej ne bo šlo, zaključila tako, kot se spodobi, če jaz ne bi bila vsa bleda in proti svoji navadi, kot je rekel Vinko, molčeča; lotila se me je namreč gripa ali nekaj podobnega. Smolo pa sta imela tudi Bojan in Peter, ki sta po prečuti noči pod steno zaradi bolezni raje sestopila.

V druženju z domačini nam je čas počitka hitro minil in dve navezi sta se znova odpravili »delat« smer. Splezali sta Snemi zvezde z neba v Maja e Zhabores. Tokrat so pri dostopu precej pomagali nasveti domačinov, Miha, Marinka, Simona in Manjana so namreč brez težav dostopili, preživeli noč na perfektni travci malo pod steno, splezali lepo smer in sestopili po isti poti nazaj. Peter, Bojan in Vinko so v tem času ravno tako v dveh dneh opravili pristop na Maja Rrogamit, spremljala pa jih je Urša, ki se na vrh ni povzpela. Medtem pa sem sama v družbi Dava in Bice okrevala v baznem taboru.

Požari, ki so se iz dneva v dan širili po celi dolini, in visoke temperature so štiri malo manj zagrizene hribovce pripravili do predčasnega odhoda. Zamikala sta jih Tirana in albanska obala. Mark, lastnik zemljišča, kjer smo taborili, jim je uredil prevoz v Skadar, nam, ki smo še vztrajali v hribih, pa dva vodnika s konjema, ki so nam olajšali treking v sosednjo dolino Thethi. Trije dnevi lagodne hoje in raziskovanja čudovite doline bi bili že kičasti, če nas ne bi mučila visoka številka, do katere se je vzdignilo živo srebro na termometru. Dolina Thethi z okolico nas je očarala, prav tako prijazni in odprti ljudje, ki pa so za razliko od Valboncev že malo bolj vajeni obiskovalcev. V Thethiju se vpliv tujcev precej bolj opazi, a ne bi rekla, da tja zahajajo zgolj zaradi lepote same doline. Valbona je ravno tako lepa, vendar precej manj rodovitna. V Thethiju na vsakem koraku naletiš na razne vrste sliv, celo trto gojijo, Valbona pa je glede tega dokaj skopa.

Opravljene ture na odpravi v albanski dolini Valbona

Pristopi v gorskem območju Maja Jezerce
Maja e Jezerce, 2694 m, po poti mimo Buni Jezerce pristop na vrh opravili Vinko Močilnik, Simona Ledinek, Marinka Dretnik, Peter Naglič, Urša Prevalnik, Bojan Krznar, Marjan Turšič, Marta Krejan, Davo in Stanko Mihev 12. in 13. julija.
Maja Rrogamit (Ragomit/Maja e Ragamit), 2472 m, pristop po vzhodnem grebenu opravili Peter Naglič, Vinko Močilnik in Bojan Krznar 20. julija.
Dolina Thethi, po poti preko sedla, 1800 m, šli Simona Ledinek, Marinka Dretnik, Marjan Turšič, Marta Krejan, Davo in Stanko Mihev ter vodnika konjev Zef in Petro 22., 23. in 24. julija.

Smeri v gorskem območju Zabores e Krasnices
Maja Brijaset/Brijac (Maja e Lugu Plisit, srednji vrh), 2567 m: Diretisima za Saro/Drejtimi per Saren (IV/II-III, 310 m, 4 h) plezala Vinko Močilnik in Marta Krejan 16. julija.
Maja Brijaset/Brijac (Maja e Lugu Plisit, desni vrh), 2567 m: Orli letijo sami/Shqiponjat fluturojne vetem (VI-/III-IV, 600 m, 10 h) plezali Marinka Dretnik in Marjan Turšič ter Simona Ledinek in Stanko Mihev 16. julija.
Maja e Zhabores, 2220 m: Snemi zvezde z neba/Merri yjet nga qielli (IV+/III-IV, 370 m, 6 h) plezali Marinka Dretnik in Marjan Turšič ter Simona Ledinek in Stanko Mihev 20. julija.

Zaenkrat nihče od članov odprave še ni zasledil, da bi se v območju doline Valbona že kaj plezalo. Srečali smo nekaj pohodnikov, domačini pa so povedali, da tja zahajajo predvsem Čehi, Slovaki in Francozi (in družine domačinov, ki so se poročili v tujino). Hribi so grajeni iz različnih kamenin, še posebno dobra skala je v gorskem področju Bjelic. Nad Valbono z 2400 metri kraljuje Maja Zat, ki kaže obličje visoke in težke stene, markantna pa je tudi Maja Male, ki rahlo spominja na naš Jalovec.

16 dni v dolini Valbona … Pestro je bilo v vsakem pomenu besede! Gore, ki jo obkrožajo, so čudovite, ljudje so pošteni in držijo besedo, otroci so radovedni in prikupni, ženske delovne in podrejene, pivo je v vaški gostilni cenejše kot v trgovini v mestu, rakija – kot da je vsakodnevna pijača, gozdovi so neurejeni (drevesa posekajo oz. odžagajo meter in pol nad tlemi), smeti ležijo povsod (tudi v mestu je skoraj loterija najti kakšen smetnjak), imajo namakalne sisteme, kjer je potrebno ... Namakajo pa tudi Skadar: morda zaradi vročine ali pa prahu skoraj vsakih 20 metrov po ulicah pred lokali oz. trgovinami polivajo vodo.

V četrtek smo se poslovili od gostoljubne družine, se znova ustavili v Bajram Curriju in uživali v plovbi po reki Drin, v petek pa nam je simpatična voznikova hči Lazarela razkazala bisere Skadra. Med drugim smo se sprehodili čez 2400 let star most, z gradu Rozafa uživali v razgledu, večerjali v izredno zanimivi restavraciji in si privoščili pohajkovanje po mestu … Cene v Skadru so dokaj podobne našim, sicer pa je tam precej več revščine in precej več mercedesov.

21. dan Albanije: V soboto, 28. julija, 2007, smo Stanko Mihev – Miha (vodja), Marjan Turšič – Manjana, Simona Ledinek, Marinka Dretnik, Peter Naglič, Urša Prevalnik, Bojan Krznar, Vinko Močilnik, Davo Mihev, Angela Mihev in Marta Krejan receptorju v hotelu Rozafa rekli mirë u pafshim in spet sedli na naš domači minibus.

Besedilo: Marta Krejan
fotografije: Simona Ledinek, Marinka Dretnik, Marta Krejan

Za pomoč in podporo pri raziskovanju albanskih hribov se zahvaljujemo našim družinam in prijateljem ter vsem ostalim, ki so s svojimi prispevki doprinesli k temu, da nam dokaj neznano območje ni več tako tuje in da smo ugotovili, da precej stereotipov o Albancih povsem neupravičeno meče slabo luč nanje. Pomagali so nam: Andrej Špiler (VEP svetovanje) - Ravne, Elektrotim - Ravne, Gozdno gospodarstvo Slovenj Gradec, ELVIP - Ravne, MO Slovenj Gradec, Cemprin - Mislinja, IKD - Franc Pušnik - Ravne, Mirko Vodovnik - Slovenj Gradec, Matjaž Zaluberšek, s. p. - Šentjanž, Ciklo šport - Velenje, Marko Anželak - Ravne in AK Ravne. Najlepša hvala!

Še nekaj o logistiki odprave

Celotna odprava – s prevozom tja in nazaj (za kar se zahvaljujemo prevozniku Mikiju) – je posameznika stala 500 evrov.

Albanska denarna enota je lek (za 1 evro dobiš 120–122 lekov), je pa treba biti previden pri kupčevanju, v rabi imajo namreč stare in nove leke, ki se razlikujejo po eni dodatni ničli na koncu. V redu je, če prodajalec reče, da štruca kruha stane 100 lekov, ne pa se prestrašit, če jih zanj zahteva 1000. Se navadiš … V hotelu Rozafa, kjer smo spali dvakrat po dve noči, za nočitev z zajtrkom v dvoposteljni sobi računajo 25 evrov.
Cene hrane in pijače v trgovinah so, kot sem že omenila, podobne našim, morda malce manj zasoljene (odvisno od proizvoda, znamke ipd.). Sicer pa v gostilni kava npr. stane 40 lekov, kapučino in 2,25 dl soka 100 lekov, pivo 120 lekov. Tudi za hrano v restavraciji smo dali nekaj manj denarja kot ga dajemo pri nas.
Za prevoz iz mesta v dolino Valbona in nazaj (pot v eno smer traja okoli 8 ur) smo odšteli 680 evrov, s tem da smo dobri dve uri pluli s trajektom, potrebovali pa smo dva kombija. Res je bilo treba nekaj evrov potem še dodati, vendar pa nam zaradi tega ni bilo potrebno cele noči čakati na naslednji trajekt. Za prevoz se je bilo potrebno pogajati, prvi, ki nam je ponudil uslugo, je namreč hotel zaračunati enkrat več. Naš voznik je poznal dolino, kamor smo šli in nam je pri enem od domačinov priskrbel tudi prostor za tabor. Dobro je namreč, da si »za ograjo«, nekje na zasebnem. Zasebna lastnina oz. zemljišča so tam ograjena in tega se nihče ne pritakne, kar je na »javnem« prostoru, je menda pač od vseh. Naj ničesar ne puščamo izven ograje, nam je svetoval tudi naš gostitelj.
Za posameznega konja in njegovega vodnika je bilo rečeno, da moramo dati 60 evrov na dan (konj 40 in vodnik 20), vendar smo potem kljub temu za dva konja in dva vodnika plačali manj, in sicer 300 evrov za tri dni. V glavnem nismo imeli nobenih težav, kar koli smo potrebovali, so nam priskrbeli in uredili, za določene stvari niti niso vedeli, koliko naj zaračunajo. Vnaprej nismo plačevali.
Naša izkušnja je torej taka, da je v mestu treba biti malo bolj previden, da se je treba pogajati z več ljudmi in poskušati najti takega, ki dejansko ve, kaj hočeš od njega. Ko človeku v potrditev dogovora enkrat sežeš v dlan, mislim, da je stvar dorečena. Kar se stereotipov o ljudeh tiče (sploh na vaseh), so v glavnem pretirani; ljudje držijo besedo, so pošteni, zaupljivi, isto pa pričakujejo tudi od obiskovalcev. So zelo odprti, prijazni, gostoljubni in niti nimajo predsodkov o tujcih, nasprotno, zelo radi vidijo, da kdo obišče njihovo deželo. Je pa bolje, da njihove gostoljubnosti ne zavrneš, sicer so lahko užaljeni. Radi ponudijo kavo, žganje ali pa kar kislo mleko, vendar pa z alkoholom ne silijo, kot se pogosto dogaja pri nas.
V mestu komunikacija nekako ni problem, na vaseh pa skoraj nihče ne zna angleško ali nemško, še najbolj razumejo italijansko. Mimika, risanje, klatenje z rokami in kak slovar so nujni.

Glede hribov ni nobenih omejitev razen subjektivnih, seveda, ter redkih steza oz. poti, ki se rade končajo sredi travnika, gozda … Malo jih je dobro shojenih in nikjer ni nobenih oznak, tako da se je treba kar malce znajti, da prideš na določen vrh oz. pod steno. Del poti proti Maja Jezerce vodi po ozemlju Črne gore; tudi tukaj nismo naleteli na nobeno prepreko. Navajeni vseh vrst dokaj natančnih zemljevidov smo se morali tam drugače znajti. Nekaj kart smo našli na spletnih straneh, vendar zelo skope s podatki in zgolj z določenih področij. Težko je dobiti tudi prave in točne podatke o imenih hribov, saj se najdena na spletu med sabo razlikujejo, domačini pa spet nekatere poimenujejo drugače.
Aha, še tole: s poštnih znamk na karticah z lepimi pozdravi iz Albanije, se našim dragim in prijateljem nasmiha podoba G. W. Busha.
Za več podatkov in informacij je najboljši vir vodja odprave, Stanko Mihev.

Novosti ALP SLO Vse objave
ALP novosti v2

1 komentarjev na članku "Albanske Prokletije"

Robert Dolinar,

Spoštovani!

Najbrž običajno velja, da se človek potuje, da bi spoznal kaj več o resnici. V praksi vemo, da nas obisk novih svetov, nujno, še ne približa resnici. Refleksija videnega in doživetega je za razumevanje nujna, sicer tvegamo samoomejitev in potrditev vzorcev, ki smo jih o obiskani deželi imeli preden smo se podali na pot. Vzroki za potovanje so lahko zelo različni. Včasih nas v to požene naravna sla po odkrivanju, drugič želja po počitku, ki naj bo praviloma drugačen od vsakdana. Tretjič gremo v avanturo zaradi samodokazovanja ali pa se želimo postaviti pred drugimi. Nekdo gre v svet, da bi se naučil kaj, česar do tedaj ni vedel.

Najprej čestitke vaši skupini, da se je ob obilici turističnih ponudb in eksotičnih skušnjav, odločila za obisk albanskih gora. Dejstvo, da danes koga še zanima svet o katerem vsi vemo dovolj in o katerem nas je večina prepričanih, da je slab, umazan in podkupljiv, me je spodbudil, da napišem nekaj besed. Verjamem, da je bila vaša odprava raziskovalnega značaja, hkrati pa upam, da ta ne bo vzpodbudila množičnega turizma in pokazala na novo priložnost za pašo evropskega, bolj ali manj, naveličanega turizma.

Na odpravi ste gotovo opazili veliko in videli mnogo drugačnega od poznanih ulic ter domačih bregov. Vaš članek sem razumel kot prva opažanja, ki jih je skupina zapisala na sestanku po obisku dežele, vse skupaj pa za splošno javnost objavila na spletni strani. V vašem zapisu me je marsikaj navdušilo, nekaj stvari pa zagrenilo sicer dober okus. Naslednjih nekaj vrstic namenjam slednjemu, upajoč, da je moje pisanje mogoče brati kot dobronamerno.

Nad tehnično kvaliteto katerekoli ceste pod Prokletijami se človek težko odkrito navduši, primerljivosti s Slovenijo tu ni. Razgledi, ki jih sme tujec s taistih poti uživati so nekaj popolnoma drugega. Ko se turist iz Skadra napoti proti Komanu se bo moral peljati mimo nezavarovanega smetišča ob cesti. Morda se bo potem vso nadaljnjo voznjo njegova podzavest vračala na smetišče na obrobju mesta in turist bo, sicer prelepo deželo, res videl kot utelešeno smetišče.

Trenutki na vožnji po umetno poplavljeni dolini se mu bodo zazdeli kot podobe kitajskih rek, bolivijskega višavja ali severnih fjordov, te slike pa se bodo topile, ker bo videl »reko polno smeti«. Sočasno se morda ne bo spomnil, da je Ljubljanica na Špici – v središču glavnega mesta, ki je taistemu turistu ljubo – precej bolj onesnažena kot omenjeni »fjord«, katerega voda je pravzaprav pitna.

Trajekt bo iz Komana, kljub turistovemu negodovanju, proti Fierzu odpeljal »le dvakrat dnevno«. Človek si lahko misli «le dvakrat«, lahko pa ga prešine tudi vprašanje, zakaj bi trajekt pravzaprav moral peljati večkrat. Če bi bila potreba bi verjetno peljal. Ako se ti, dragi turist, mudi bolj kot vsem domačinom, in če te je strah, da boš zaradi gneče moral čakati do naslednjega dne, greš iz svojega hotela pač uro prej in se postaviš v vrsto kot vsi drugi. (Konec koncev, kaj pa mi drugega delamo na letališčih našega »urejenega sveta«?) Če se ne odločimo za nekoliko zgodnejše vstajanje, nam vendarle še vedno ostane zavedanje, da smo za domačine dovolj pomembni ali vsaj dovolj eksotični, da se bomo z lahkoto prebili mimo vrste za trajekt. Če nam spodleti še naša referenca tujstva, bomo pač poskušali podkupiti nekoga od domačinov. Potem bomo lahko doma varno govorili, kako zelo koruptivni so prebivalci sicer prelepe dežele, ki smo jo obiskali.

Če želimo bomo tudi v Albaniji lahko potrdili naš stereotip o Balkancih, ki posedajo, kartajo, pijejo rakijo in se pogovarjajo o babah, medtem ko njihove ženske delajo. Morda bo tudi v dolinah in pobočjih Prokletij naš prvi vtis res tak. Vendarle je kultura tamkajšnjih moških in žensk mnogoplastna. Verjetno precej manj črnobela kot dobi človek vtis, ko deželo obišče enkrat. Za poglobljeni študij kulture teh gorjanov so morda najboljše odprte oči, potem še študij starega zakonika Kanun. Celotno verzijo zapisa – sicer ustno ohranjenih zakonov in pravil – je danes mogoče dobiti na približno štiritisočih straneh. (Ta teden smo v enem slovenskih dnevnikov lahko brali o Kanunu kot »ustavi smrt«, čeprav je Kanun zakonik, ki je prebivalcem severnih gora Albanije omogočil preživetje skozi stoletja.) Kako vidimo drugega je torej predvsem stvar našega pogleda, vemo pa da, če se že imamo za središče sveta, to ne bomo tudi vedno ostali.

Torej vse se zdi, da so »umazanosti« pokrajine, ki jo obiskujemo, krivi njeni prebivalci. Tudi nerazvitost dežele pogosto pripisujemo domačinom. Tujec si med svojimi pohajanji kaj hitro in pogosto, verjamem, nič slabega hoteč, pridela občutek zaostalosti drugih kultur in hkrati utrdi misel o lastni nadstandardnosti. Rado, vsaj tako med vrsticami, se nam tudi pove, kako so tam živeči ljudje prijazni, sicer pa ne preveč pametni. »Oni so tisti, ki radi pozirajo«, ali pa vsaj tako radi ponavljamo ter na ta način premagujemo zadrego, ki nas grize, medtem ko vsenavprek škljočamo in s tem vstopamo v intimne trenutke drugih ljudi, drugih življenj in tujih kultur.

Nenazadnje, lastne izkušnje je gotovo prijetno deliti z drugimi ljudmi in predvsem s prijatelji. Če so to izkušnje z naših dopustniških potepanj je podeljevanje še lepše, saj le to tudi nam samim podaljša avanturo, ki nas bo včasih vse leto obdržala na površju stresne vsakdanjosti. Večno vprašanje ostaja kako predstaviti resnico drugega in mnogo je načinov s katerimi prijateljem predstavimo obiskane dežele. Ena od njih je ta, da stalno opozarjamo na napake ter težave, ki jih sicer prenašajo drugi. Vsi se približno zavedamo, da se je težko boriti proti vplivu, ki ga imajo na nas mediji, kjer slaba novica kraljuje kot najboljša novica. Kljub temu skušnjava, da bi o drugem povedali kaj senčnega, ostaja velika. Težkobesednost sporočanja je vsekakor lažja in na videz pomembnejša od napornega vpogleda v notranjost stvari. Vsebina sporočanja, ki pride iz velikega navdušenja ali velike kritičnosti je lahko resnična, vendar je ta le del resnice ali pa samo naša resnica. Taki resnici sta praviloma daleč od celote.

Drugi način sporočanja je, da v ospredje postavimo pogosto male in na videz nepomembne stvari, ki smo jih doživeli a so nas notranje premaknile ter nas po naravni poti pripeljale do sklepa, da je to tista nova vrednost ali zgolj posebnost drugega iz katerih se želimo tudi sami učiti. Ker so vtisi, ki smo jih dobili večplastni in zelo različni, nas je nekaj navdušilo, drugo zmotilo. Zgodi se tudi, da je ogromno stvari, ki so nas v določeni deželi zmotile. V podobnih situacijah običajno velja, da se je dobro potruditi in vsaj poskusiti (preden videno razglašamo naokoli) z odgrinjanjem zakulisja – zakaj naj bi bilo tako kot so naše oči videle. To pomeni, da se lotimo študija vzrokov in zgodovine kulture, ki jo obiskujemo. Zgodi se, da nam na koncu tovrstnega študija ne preostane drugega kakor da molčimo ...

To sta samo dve možnosti, dva možna pogleda na obnašanje, doživljanje in sporočanje tistega, ki se odpravlja v neznane pokrajine. Načinov je seveda še veliko več ...

S tem mojim zapisom zares ne bi želel dajati vtisa še enega pametnega človeka, ki ve več kot kdo drug. K pisanju me je spodbudila le želja, da bi na kulturo in Albance, med katerimi sem imel priložnost živeti pretekli dve leti, tisti, ki nas vleče tja, gledali s spoštovanjem, skozi ušesa, ki poslušajo, ker se v prvi vrsti želijo učiti novega.

Pa vsem koristen dopust, ki bodisi doma ali skozi druge dežele in druge ljudi odkrivate neznane pokrajine največkrat osebnih svetov.

S spoštovanjem in srečno!

Robert Dolinar

P.S:

Danes so Čehi, Slovaki in Rusi gotovo najpogostejši obiskovalci Prokletij. Zanimivo, da so to narodi, ki jih zaradi pogostih slabih izkušenj v slovenskih gorah radi kritiziramo.

Odhajajoč v albanske gore se človek, ki je ohranil željo po pristni pustolovščini zaveda, da iti tja, pomeni predvsem stopiti v dialog z domačini in pa v sebi priklicati izgubljeno željo po resničnem raziskovanju pokrajin, manj znanih iz potopisov in skromneje opremljenih z geografskimi kartami in drugimi navigacijskimi pomagali. Seveda bodo poti neoznačene in pogosto se bodo naenkrat končale – kot članek zapiše. Te poti namreč nikoli niso bile izsekane ali uhojene za turiste, ampak so največkrat povezovale različna pastirska področja. Ravno tega dejstva se človek lahko tudi razveseli, saj je z njim končno našel kraje kjer ni vse markirano, označeno, postreženo. Torej so še svetovi kjer je ponovno potrebno priklicati nekaj raziskovalnega duha, kjer se bomo vsaj za trenutek počutili prvopristopnike, čeprav to skoraj zagotovo ne bomo.

V času polpretekle italijanske prisotnosti so na območju severnih albanskih gora gotovo največ plezali prav Italijani. In hodili ter plezali so precej ...