Pravljični Dolomiti, 2. del

Gorenjski glas - Jelena Justin: Sas Dla Crusc/Heiligenkreuz Kofel/Sveti križ (2907 m) - Ena največjih energijskih točk v Dolomitih.

Gora, ki jo zahajajoče sonce obarva v škrlatni žamet, ki je videti kot zastor nad odrom niže ležečih travnikov. Gora nad dolino Val Badia.

Danes bomo obiskali Sveti križ, goro nad dolino Val Badia, le nekaj kilometrov oddaljeno od znanega smučišča, kjer potekajo tudi tekme svetovnega pokala, Alta Badia. To je dolina, kjer verjetno bolj kot kjerkoli drugje opazimo in tudi slišimo ladinski jezik, zato so tudi vsa imena pisano trijezično: italijansko, ladinsko in nemško. S sedla Campolongo se skozi Corvaro zapeljemo do vasi Pedraces, ki je tri kilometre oddaljena od turističnega središča La Villa/Ila/Stern. Dve sedežnici nas popeljeta do višine 1840 m, kjer je izhodišče ture. Od zgornje postaje žičnice se sprehodimo do božjepotne cerkve Sv. Križa, ob kateri je staro gostišče. Cerkev datira v leto 1435. Jutranji pogled na steno Sas Dla Crusca je fantastičen. Mogočna stena je videti nepremagljiva; legendarni Reinhold Messner je skupaj z bratom preplezal eno od smeri in jo ocenil za svojo najtežjo preplezano smer. A divja stran gore nas bo presenetila na drugi strani, le do sedla moramo priti.

Za cerkvijo se začnemo vzpenjati po poti št. 7. Hodimo v smeri desno, proti steni. Prečimo območje melišča in hitro dosežemo ruševje na vznožju manjše grape. S pomočjo jeklenice se povzpnemo na ozko polico. Sledimo polici in hitro pridobivamo višino. Na vseh izpostavljenih mestih je pot zavarovana z jeklenicami. Potrebna je precejšnja previdnost, kajti police so posute z gruščem in hitro lahko pride do zdrsa. Pot sledi drzni polici tik pod črnimi stenami, kar nas pripelje do skalnega rebra, ob katerem se s pomočjo jeklenice poženemo naravnost navzgor do vznožja stene. Pot zavija desno, spet hodimo po polici do stebra, stopimo na polico ob njem in nadaljujemo po zagruščeni grapi na sedlo Dla Crusc, na višini 2612 m. Divji pogled na steno od spodaj na sedlu dobi drugo podobo. Vroča, apnenčasta kraška planota Pices – Fanes, ki omogoča idealno turno smuko. Naša pot na sedlu zavije levo, sledimo številki 7B in v eni uri dosežemo vrh Sas Dla Crusc oz. Sveti križ, 2907 m. Predlagam, da stopimo do roba divje stene, ki se prepadno spušča proti cerkvi Sv. Križa. Divjina, namenjena le najboljšim. Na vrhu je križ, ki ga bogatijo še barvite budistične zastavice. Mir v srcu, tišina in fantastični razgled. Najbližji sosed je Sas Dales Diesc, na drugi strani kraške planote pa tritisočak Piz De Lavarela. Pogled na jug pokaže pogorje Sella v vsej svoji mogočnosti, pred njo je divji, a dokaj lahko dostopni Sassongher, v daljavi pa vidimo tudi Marmolado. Dolomiti resnično vzamejo dih.

Nazaj do sedla sestopimo po poti vzpona, nato pa nadaljujemo po poti številka 12. Obhodimo dobršen del kraške planote. Vmes izgubimo tudi nekaj višine, a jo presenetljivo hitro dobimo nazaj. Na naši levi so skoraj piramidalni skalni kolosi Pizes Da Le, kot bi bili naloženi v plasteh. Sedlo dosežemo po poti 12B, kjer sestopimo po melišču v dolino Val De Medesc. Melišče je mestoma neverjetno dobro, odlično in hitro smo precej nižje, spet na poti št. 12, a pozorni moramo biti na odcep desno in pot 12A, ki nas pripelje nazaj na izhodišče. V začetku pot med ruševjem se nadaljuje čarobno: speljana med in pod številnimi macesni je pravi raj. Številka poti se spremeni v 15. Obenem po njej poteka tudi kalvarija, ki se s 14. sliko Kristusove poti zaključi na cerkvi, kjer je bilo tudi naše izhodišče.

Sledi še vožnja z dvema žičnicama nazaj v dolino. Bil je popoln dan.