Plezalni vzponi, Vzhodne Julijske Alpe

Plezalni vzponi
Vzhodne Julijske Alpe

(Planinska založba Slovenije, Ljubljana 1970)

Na straneh 62-68 so skupaj, eden za drugim, brez ločitve po stenah, opisi dvanajstih smeri, na koncu pa dve sliki: Stenar – vzhodno in severni ostenje ter Stenar – severozahodno ostenje z vrisanimi smermi (Seznam, ki sledi je pripravljen za povezave, sklicevanje ... oštevilčenim smerem pa so dodani "povzetki originalnih" ocen, za primerjavo...):

240 Leva zajeda: IV z mesti V-, 600 m, 6 h
251 Zahodni raz: II-III, 300 m, 2 h

STENAR

240 LEVA ZAJEDA

Prva plezala Branko Bijol in Tine Mihelič 24. avgusta 1963. Ocena IV z mesti V-, višina stene 600 m, čas plezanja 6 ur.
Dostop iz Vrat po poti proti Luknji, kmalu za spomenikom pa v desno in navzgor k »Serakom« (snežišče v spodnjem delu stene). Čez skok in levo v grapo (1 ura).
Opis: Po grapi ali desno ob njej do previsa, ki jo zapira. Levo v kotanjo in še levo navzgor do velike votline. Iz nje levo po polici do razčlemb in po njih 50 m na polico. Desno v zajedo in po njej ter po žlebu na polico. Nekoliko levo in čez krušljivo steno v žleb ter po njem v veliko votlino (možic). Iz nje po najvišji polički v desno in navzgor na manjše prodišče v vznožju veliké zajede. Po njenem grapastem dnu do razcepa in čez gladko stopnjo v desni krak ter po njem na rob stene.
Sestop: a) Po JV grebenu na vrh (1 ura) in po poti v Pogačnikov dom (1 uro) ali v Vrata (2 uri) ali v bivak IV (uro in pol), b) Levo čez skrotast hrbet na široko melišče in po njem na pot pod Sovatno v Vrata (2 uri).

241 SMER ANCELJ—JUVAN

Prva plezala Jože Ancelj in Ljubo Juvan 24. novembra 1963. Ocena II z mesti IV, višina stene 600 m, čas plezanja 5 ur.
Dostop kot pri smeri 240.
Opis: Sprva po smeri 240, potem po desnem robu grape do sredine stene. Nad pragom levo v žlambor in po grapi na greben.

242 JUGOVA SMER

Prvi plezal Klement Jug 26. julija 1924 (NA 183). Ocena II, višina stene 700 m, čas plezanja 5 ur.
Dostop kot pri smeri 240.
Opis: Po grušču nad pragom desno navzgor na poraščeno
gredino in po njej ter skozi ruš je na travnato rebro. Po njem na raz, po njem in grebenu na vrh.

243 KOČEVARJEVA SMER

Prva plezala Rudi Herbst in Rado Kočevar 9. avgusta 1950 (NS 45). Ocena IV z mesti V in VI-, višina stene 600 m, čas plezanja 5-7 ur.
Dostop: Iz bivaka IV (20 minut).
Opis: Vstop v vpadnici vrha. S snežišča pod steno po prvi polici raztežaj in pol levo. Sledi strma stena. Čez njo (kk) v lažji svet. Nekaj m rahlo levo navzgor, nato pod veliko streho. Pod njo kratka prečnica na levo v poč (kk) in po njej na majhno polico. Nekaj m navpično navzgor in desno nad streho. Dalje po lažjem svetu nekaj raztežajev navzgor do velike, gladke zapore v drugi polovici stene. Po policah na levi rob stene in 3 raztežaje po razu (kk) navzgor. Dalje po lažjem svetu in grebenu na vrh.

244 DIREKTNA SMER

Prva plezala Zvone Kofler in Klavdij Mlekuž spodnji del 1. oktobra 1967, zgornjega 29. oktobra 1967. Ocena VI z mesti A2 in A3, E, višina stene 600 m, čas plezanja 14-16 ur.
Dostop kot pri smeri 243.
Opis: Vstop skozi previsen kamin. Po njem (kk, VI) in pod previsom po levi stráni razčlemb ter poševno navzgor proti levi do rdečkastega odloma. Desno in na ramo ter do vznožja veliké poči. Po njej do police pod vrhom. 5 m levo okoli roba in 30 m navzgor na pomol. Prečnica 20 m v levo in 4-5 raztežajev po lažjem svetu pod črne, previsne plošče. Čez nje po izraziti poči okoli 80 m (A2, A3, kk, zagozde), prek dveh streh in še dva raztežaja više, nato pa po počeh poševno levo v širok kamin. Po njem 3 raztežaje na udobno polico. Z nje po zajedi na rob stene v smer 243.

245 ZAJEDA SPOMINOV

Prvi plezali spodnji del Matjaž Deržaj in Tone Jeglič 3. avgusta 1958, zgornjega Matjaž Deržaj, Vjekoslav Šantek, Janez Škarja in Jaka Vovko 10. avgusta 1959 (PV 1962, 240 s sliko). Ocena V-VI, višina stene 600 m, čas plezanja 5-7 ur.
Dostop kot pri smeri 243.
Opis: Z najvišje točke snežišča do previsnega žlamborja in po njem v kotanjo. Desno do sistema poči in po njih 4 raztežaje navzgor na večjo polico. Levo z nje po nakazani polički v manjšo votlino v zajedi. Po zajedi 10 m in nato desno na gredino (možen izstop v smer 246). Čez prag na višjo polico in po zajedi ter krušljivi poklini proti rumenemu odlomu. Dalje do razcepa zajede. Po desnem kraku in poklinah v žleb. Naprej po smeri 246 na vrh.

246 BROJANOV RAZ

Prvi plezali Janez Brojan, Maks Dimnik, France Globočnik in Drago Korenini 13. junija 1937 (NS 45-46). Ocena III, višina stene 500 m, čas plezanja 2-3 ure.
Dostop iz bivaka IV čez grušč pod steno (15 minut).
Opis: Smer poteka v območju raza, ki meji S in SV steno. Ko se ta konča, po grebenu na vrh.

247 SEVERNI RAZ

Prva plezala Janez Krušic in Janko Šilar 23. junija 1950 (NS 46-47). Ocena III z mesti V+, višina stene 400 m, čas plezanja 4 ure.
Dostop kot pri smeri 246.
Opis: Vstop nekaj m desno od grape. Nekaj m navzgor na políčko in po previsni zajedi 6 m (V+) na drugo poličko. Po njej 6 m levo do algaste grape in levo ob njej v krušljiv svet. Po njem 40 m poševno desno do navpičnih plati (ne levo po lahkem kaminu!). Blizu njihove desne strani naravnost navzgor okoli 20 m (kk, V+), po ozki polički 3 m desno in navzgor na majhno stojišče nad lusko. Dalje vodoravno po ozki polički desno, po slabih razčlembah 10 m za rob in nekaj m navzgor na boljše varovališče (možic). 3 m navzgor do nizke votline, nad katero je strehast previs. Čez njega na polico, ki vodi proti levi. Ob prvi možnosti navzgor na drugo in tretjo políčko ter desno v lažji svet. Po izrazitem kaminu, dokler se v S razu ne izoblikuje markantna glava. Pod njo po krušljivem razu nekaj m navzgor na polico (možic). Po njej 25 m levo do rebra blizu grape in po njem okoli 50 m (III) navzgor ter prestop levo v kamin. Po njem 20 m, nato levo po krušljivi polički na drugo rebro ter raztežaj vrvi navzgor po skrotastem svetu na grebenček in dalje po dobro razčlenjenem svetu okoli 60 m do vodoravne terase. Z nje po strmí grapi in naravnost navzgor okoli 160 m do možica na srednjem vrhu Stenarja in še 30 minut proti Z na glavni vrh.

248 ANCELJNOVA SMER

Prvi plezali spodnji del Rado Košir in Klavdij Mlekuž 23. októbra 1966, zgornjega Klavdij Mlekuž in Franc Salberger 30. avgusta 1967 (PV 1968, 353-356 s sliko). Ocena V z mesti VI, višina stene 400 m, čas plezanja 8-9 ur.
Dostop kot pri smeri 246.
Opis: Vstop z leve strani stebra po ozki polici 8 m v desno. Tu vodi navzgor široka, gladka poč. S police prestop okoli roba prislonjenega stebra v previs. Čez njega (kk) naravnost na dobro stojišče in dalje pod strehast previs. Na levi stráni čez v gladko, široko zajedo in po njeni desni stráni do strehe. Pod streho težavna prečnica v desno okoli róba na stojišče pod rumenim odlomom. Dalje po zajedi na vrh prislonjene luske. Z nje 3 m v levo in nato čez strmo, krušljivo steno naravnost navzgor v previsen kamin. Pri zagozdi 5 m levo in čez strmo stopnjo levo poševno navzgor v strmo ploščo. Čez njo 10 m kvišku na navzdol visečo polico. Po njej desno 6 m v poševen kamin. Po kaminu 30 m navzgor v lažji svet, na polico. Z nje naravnost navzgor 3 raztežaje do vznožja zgornjega stolpa. S široke police tik pod stolpom 15 m levo mimo manjše votline in okoli 30 m navzgor. Dalje poševno proti desni, čez krušljiv previs. Še raztežaj do vrha stolpa in po lažjem svetu na vrh.

249 KAMINSKA SMER

Prvi plezali spodnji del Janez Krušic, Janez Pšenica in Jože Stražišar 9. novembra 1951, zgornjega Janez Krušic, Jože Stražišar in Tone Župan 15. oktobra 1950 (NS 47). Ocena V, višina stene 400 m, čas plezanja 6-8 ur.
Dostop kot pri smeri 246.
Opis: Vstop v vpadnici navpičnega kamina. Čez zaprodene police 3 raztežaje v kamin in do plitve črne votline (možic). Desno za lusko na zgornji del votline in čez sigaste plati rahlo proti desni do majhnega stojišča. Dalje levo h kaminu, prestop vanj in po njem okoli 15 m. Po desni plošči do krušljive police, nad katero je rjav odlom, in levo v kamin. Po desni plošči okoli 10 m do majhne police in dalje raztežaj do prodnate kotanje, Čez dve stopnji levo na ramo stebra in desno poševno navzgor na prodnato políčko (luska). Prestop v ozek kamin in po njem do police. Iz nje desno čez gladke plati 6 m do police vrh kamina za stebrom. Naravnost čez gladke plati na majhno políčko. Z nje levo do vhoda v visoko votlino s snegom. Čez plati desno v navpičen kamin in po njem do zaprte kotanje. Iz nje naravnost čez navpičen prag na políčko in prestop v kamin. Po njem in po plateh v škrbinico ter dalje na greben in po njem na vrh.

250 PREVČEVA SMER

Prví plezali Herbert Brandt, Stanko Hudnik, Slavko Prevec in Nevina Rebek 20. julija 1928 (NA 183—184). Ocena II, višina stene 300 m, čas plezanja 2 uri.
Doslop iz bivaka IV proti Stenarskim vratcam in po grušču pod steno (pol ure).
Opis: Vstop s snega desno od vpadnice vrhá in dalje v območju srednjega stebra, kí ga omejujeta dve navpični kaminski grapi, na rob stene.

251 ZAHODNI RAZ

Prva plezala Karí Grünwald in Fritz Schmitt 28. avgusta 1927 (NA 184). Ocena II—III, višina stene 300 m, čas plezanja 2 uri.
Dostop kot pri smeri 250.
Opis: Smer poteka po razu do velikega rdečega stolpa. Desno okoli njega in po žlebu nazaj na raz ter po njem do odloma. Tu desno 20 m po polici, spet na raz in po njem na vrh (Vrisa smeri ni bilo mogoče preveriti.)

Sl. 12: STENAR - vzhodno in severno ostenje
240 Leva zajeda, 241 Smer Ancelj-Juvan, 242 Jugova smer, 243 Kočevarjeva smer, 244 Direktna smer, 245 Zajeda spominov