Išči

Objavljalci

Poobjave gradiv z aktualnimi vsebinami, objave naših sodelavcev  ...

Objavljalci

Authors

Arhiv

Kaj je težje,

8-tisočak ali 9a?

Kaj je težje,

Bor Levičnik

Alpinizem je izjemno specifična dejavnost, ki obsega veliko dejavnikov, med drugim tudi psihološkega. Poleg tega, da ga naredijo vsi ti faktorji izredno zanimivega pa ga hkrati naredijo tudi zelo težko merljivega, saj si lahko vsak težavnost razlaga po svojih merilih oziroma bo nekomu nekaj težje kot drugemu.

Na primer, nekdo, ki je navajen plezati težke stvari z dobrim varovanjem mu bo verjetno manj naravno plezati malo lažje, bolj »hribovske« raztežaje brez varovanja ob slabi skali. Ko se sprašujemo o tem, kateri del plezanja je lepši, bolj estetski in uživaški ni preveč dilem, saj ne bi verjetno nihče zamenjal kompaktne skale ob obilici dobrega varovanja za podrtijo. Ko pa želimo definirati kaj je (naj)težje pa nastopi težava, saj je »težavnost« pri športu z ogromnim psihološkim faktorjem zelo subjektivna.

Ocenjevanje in vrednotenje alpinističnih vzponov je precej nehvaležna naloga, tako na svetovni kot na državni ravni. Skoraj nemogoče je primerjati izkušnje, ki jo dobimo v različnih smereh pri zgoraj omenjenih različnih karakteristikah. Če damo v isti koš, ki ga imenujemo »alpinizem«, še zimo pa je ta naloga praktično nemogoča. Nekako tako se mi zdi primerjati zimske vzpone z letnimi, kot bi primerjali nogomet s košarko. Pri obeh športih je prisotna žoga, tukaj pa se bolj kot ne konča. Boljše je, če vrednotenje vzponov primerjamo s tehtnico, kjer je na eni strani športna težavnost in na drugi strani avantura. Bolj kot je pri samemu vzponu prisotna avantura, manjša bo težavnost, ki jo je določena naveza sposobna uspešno splezati. Pri primeru, ko je več varovanja in boljša skala pa je lahko tudi gola težavnost plezanja višja, saj so pogoji objektivno ugodnejši za plezanje na višjem nivoju. Ko moramo zabijati kline in plezati na pogled je zelo težko presegati osmo stopnjo, pri obilici fiksnega varovanja pa je sama meja bistveno višja.

Torej, kaj je potem težje, 9a ali 8-tisočak? Menim, da se teh stvari ne da primerjati na način, kjer bomo postavili vprašanje kaj je težje. Vprašanje, ki si ga moramo zastaviti je na katero stran se pri določenem vzponu prevesi tehtnica in kakšno vizijo želimo imeti. Zasledil sem precej kritik in opazk, da kvaliteta alpinizma upada. Ne upada kvaliteta alpinizma, ampak se tehtnica in trend premika na športni del. Če enačimo alpinizem z avanturo, potem je prejšnja trditev pravilna, saj so odprave manj popularne kot so bile včasih. Če pa primerjamo (na primer skalne) vzpone, pa se je nivo konkretno pomaknil višje, saj dandanes plezati 8a v hribih, ki ni športno opremljen, ni več tako posebno, kot je to bilo še nedolgo nazaj.

Stvar, ki veliko bolj ubija alpinizem kot dodajanje svedrovcev pa je tako imenovani Instagram alpinizem. V dobi pametnih telefonov in instantne kulture se je žal znašel tudi alpinizem, ki mnogim (če ne kar vsem) predstavlja pobeg od le tega. Izkušnje, ki jih iščemo v hribih in plezanju so podobne meditaciji, želimo biti prisotni v tistem trenutku in nikjer drugje. Ta stavek pa je kontradiktoren Instagramu in moderni kulturi, kjer imamo konstanto občutek, da moramo imeti nekaj več, nekaj novega, biti nekje drugje, biti lepši, bolj uspešni... Postali smo ujetniki družbenih norm in mnenj ljudi, ki nam ne pomenijo nič. To se dogaja tudi v alpinizmu. Športniki smo postali samo-promotorji, da bi se ovekovečili in postali prepoznavni, saj je tako veliko večja verjetnost, da nas sponzorji prepoznajo in podprejo. Ali res želimo, da postane to alpinizem? Največji problem, ki ga vidim v vsem tem je ravno ta začaran krog. Sponzorji igrajo na karto, da smo postali odvisni od mnenja drugih, pri tem pa dobijo brezplačno reklamo. S tem nočem obsojati nobenega, saj sem tudi sam do neke mere del tega cirkusa. Želim le izpostaviti kje nastane problem. Med plezanjem imamo velikokrat v glavi potrebo po zagotovitvi foto/video material, da bomo kasneje lahko objavili naše dogodivščine, kar nam povzroči dodaten pritisk in nepotrebne distrakcije, zaradi katerih plezamo slabše kot bi sicer. Vedno bolj pogosto so prisotni tudi profesionalni fotografi in snemalci, višek vsega pa je aktualno »stream-anje« vzponov, kjer se video material prenaša do gledalcev na popularen instanten način.

Pri »najtežjih«, najbolj divjih in meje premikajočih vzponov ni časa za fotografiranje ali snemanje. Kaj šele, da bi nekdo visel v vrvi nad plezalcem. Ko gledam noro lepe posnetke od zgoraj, točno vem koliko je ura. Če lahko snemalec v kateremkoli trenutku vrže plezalcu vrv, ko je v težavah, je avanturistični del drastično padel na nulo. Tukaj je namreč izjemno impresivna stvar, kakšen napredek se je zgodil pri snemanju vedno bolj divjih sten in odročnih krajev. Hkrati pa se je žal zgodilo to, da s tem malo po malo ubijamo avanturo, ki je glavni del nam tako ljube aktivnosti.

Posledica, ki jo z zgoraj napisanimi stvarmi dobimo pa je slaba presoja o tem, kaj je kvaliteten vzpon in kaj je samo nekaj, kar se bo dobro prodajalo. Pri delanju filmov je seveda v ospredju glavni igralec in tako kot v Hollywoodu, se bo tudi v plezalski kulturi produkt veliko bolje prodajal, če sta glavni igralec in smer znana. O neki steni bogu za hrbtom in o dveh nepoznanih plezalcih ne bo šel noben pisati, tudi če je ta vzpon bistveno težji. To se lahko vidi že, če primerjamo Slovenijo z Dolomiti. Marsikateri vzpon v Dolomitih je lahko veliko bolj odmeven kot kakšen težji vzpon v Sloveniji.

Letošnje leto sem si tako zadal cilj, da bi preplezal vse najtežje smeri v Triglavu. Hitro pa je sledilo vprašanje, katera smer pa je sploh najtežja? V steni izstopajo 3 posamezne linije, ki so vsaka »naj« v svoji kategoriji. To so Obraz Sfinge z najtežjim prosto plezalnim mestom, Korenina z največjo resnostjo - najmanj varovanja, najslabša skala in največja kompleksnost - ter Ulina smer kot miks vseh prejšnjih faktorjev.

Te smeri delijo plezalce na t.i. »friko alpiniste« in »ta prave alpiniste«. Če bi začel debato o kateri pišem, bi verjetno hitro prišel do dveh različnih ekstremov: tistih, ki trdijo, da Obraz (in podobne smeri) nimajo praktično nič skupnega z alpinizmom in da je edina prava smer Korenina (in njej podobne) ter tistih, ki trdijo, da v ta »šoder« pa že ne bodo šli nosit glavo na prodaj in da ne vidijo smisla v plezanju lažjih in nevarnejših linij. Jaz se ne strinjam z nobenim pristopom, saj mi je najljubša srednja pot, v kateri mislim, da leži prihodnost skalnega alpinizma. Tako miselnost lepo ponazarja Ulina smer, ki je mešanica avanture, ki jo dobimo v bolj »starokopitnih« smereh, ter visoke težavnosti. Ne Obraz ali Korenina mi nista bili na limitu, najbližje pa se je temu približala Ulina. Ko združimo fokus, ki je potreben za plezanje nad zadnjim varovanjem drznih linij in težavnosti, ki je blizu našega limita pri plezanju na pogled, tam najdemo absolutni izziv in generacijski napredek!

Z zgoraj napisanimi besedami želim spodbuditi kritično razmišljanje in zgostiti filter vseh foto in video poročil, s katerimi smo bombardirani. Nočem širiti slabo voljo ali napadati kogarkoli, želim le opomniti na aktualne problematike in povzročiti, da se začnemo spraševati v katero smer želimo zapeljati alpinizem v prihodnje.

Komisija za alpinizem - 17.10.2023

Kaj je težje, 8-tisočak ali 9a?


... Johanu je v pičlem koledarskem letu uspelo preplezati prvenstveno smer v zahodni steni Bagiratija III v Himalaji, opraviti vzpon na Everest in preplezati športno plezalno smer X. težavnostne stopnje, pa še ...

Značke:
GL4

1 komentarjev na članku "Kaj je težje,"

Iztok Snoj,

Najprej me je pritegnil posnetek. Potem sem v izvorni objavi videl, da so vsi krasni.

Ko sem si prvega ogledal v objavljeni velikosti, sem videl zakaj.

Morda bo videl še kdo ... svoj razlog. Kaj vse se vidi v njem.

Kajti to, kar v sebi nosi fotografija, ni za vsake oči. in vendar je na voljo vsakemu.

Lp IISS

Pripis. Razprava sama ni v mojem dometu.

Za objavo komentarja se prijavite ali registrirajte.

OBJAVLJALCI

Objave naših sodelavcev in poobjave (nam dosegljivih) člankov/objav.