Slovenske novice - Jaroslav Jankovič: Motorni sankači si tudi v Sloveniji želijo svoj prostor pod soncem, planinci in naravovarstveniki nasprotujejo ropotu in smradu ...
Lastnica podjetja Ski-Sea Ksenja Povše je v imenu sankačev v javnem pismu pozvala vlado, ministrstva, planince, ekologe in vesoljno javnost, naj se problematika vožnje z motornimi sanmi celovito in dokončno uredi — Marjeta Štrukelj bi Ksenjo kar z motorko — So sankači na Pohorju agresivni do sprehajalcev? — V Sloveniji ni prostora za snežne akrobatske vragolije.
V Sloveniji ni posebnega zakona niti podzakonskega akta oz. uredbe, ki bi celovito in transparentno urejal problematiko vožnje z motornimi sanmi. Deloma o tem govorita le uredba o prepovedi vožnje z vozili v naravnem okolju in zakon o varnosti v cestnem prometu (ZVCP-1), ki dovoljujeta vožnjo z motornimi sanmi po nekategoriziranih (gozdnih) cestah v skladu s politiko Zavoda za gozdove Slovenije in na začasno zaprtih (zasneženih) javnih cestah.
Sankači motoristi niso na Pohorju nič novega, spor z naravovarstveniki, lovci in nekaterimi domačini se vleče že leta. Pred dnevi pa je vesoljno slovensko javnost, zlasti planince in naravoljubce razburilo pismo 33-letne Ksenje Povše, solastnice družinskega podjetja Ski-Sea iz Ločice pri Savinji v občini Polzela, ki prodaja motorne sani, štirikolesnike, vodne skuterje, hummerje, uživaško hitre gliserje.
Pismo Povšetove je v resnici javni poziv vladi, državnemu zboru, okoljskemu, prometnemu in notranjemu ministru, planinski zvezi, ekološkemu gibanju, žičničarjem, medijem in vesoljni slovenski javnosti, naj se problematika vožnje z motornimi sanmi po javnih cestah in zasneženih gozdnih cestah zakonsko celovito in dokončno uredi.
Kot navaja, policisti preganjajo sankače tudi na javnih parkiriščih, na slovenjgraškem Pohorju pa se za njimi podijo celo s helikopterjem.
Podjetno
V Sloveniji je po pripovedovanju Povšetove približno 3000 lastnikov motornih sani, ki si pozimi dajo duška. Največ sankačev je zagotovo na Pohorju, na Kopah je že deset let nekakšen neuradni sankaški center, sposodite pa si jih lahko denimo tudi na Rogli, kjer se Unior turizem Zreče po eni strani gre družinski in klimatski turizem v tišini pohorskih gozdov, po drugi pa si lahko prav na Rogli sposodite sani za nočno vožnjo po zasneženih brezpotjih. Nekaj sankačev srečamo na gorenjskih smučiščih, tudi na Cerkniškem jezeru, v notranjskih gozdovih, na Ljubljanskem barju, na Krimu itd.
Triintridesetletna Ksenja Povše in 42-letni Tomaž Sorčan sta pred desetimi leti začela iz nič. Danes ima (trgovsko-turistično) podjetje Ski-Sea nič manj kot osem milijonov letnega prometa, zaposluje 25 ljudi, posredno pa je na njihovo dejavnost vezana množica sezonskih delavcev in študentov. Poleg tega je podjetje generalni distributer motornih sani, vodnih skuterjev, štirikolesnikov za vse države nekdanje Jugoslavije pa tudi za Romunijo, Bolgarijo, Grčijo, Slovaško in Madžarsko.
Vi smradite, mendrate in šminkirate
Povšetovi so očitali, da je neokusna, da ne zna uživati v gozdni tišini, v šelestenju listov, da ne loči med smreko in hrastom. Ona javnost sprašuje, zakaj policija ne preganja lovcev in preostalih kršiteljev, ki se vozijo po brezpotjih s težkimi terenci. V pismu poudarja, da je problematika vožnje z motornimi sanmi zakonsko urejena po vseh evropskih državah in je nepogrešljiv del turistične ponudbe zimskih smučarskih centrov v Avstriji, Italiji in Nemčiji. To je čisto res!
V imenu uporabnikov motornih sani v pismu predlaga, naj država določi poti, kjer bo dovoljena vožnja z motornimi sanmi. Naj bodo te poti tudi na območjih smučarskih središč, kjer je narava že tako ali tako prizadeta ali uničena. Sorčan med drugim predlaga, naj se sani evidentirajo oz. registrirajo, naj se uredijo dostopna parkirišča, kjer jih bodo lastniki lahko legalno razložili in se odpeljali.
Motorne sani zagotovo nimajo ugodnega vpliva na gozdove. Ropot in brnenje ne ustvarjata miru, smrad po bencinu pa nam ne ponuja osvežilnega diha. Toda po drugi strani je največja ironija v tem, da so proti njim planinci, ki so pomendrali vsa gorstva tega sveta in si na vsakem kamnitem bregu postavili gostilnico. Povšetova pa denimo ne more organizirati akrobatskega tekmovanja z motornimi sanmi, ker za to v Sloveniji ni primernega prostora.
Državne službice, privat podjetje
Da bi bilo sprenevedanje še večje, gre nasprotnikom v nos dejstvo, da je Povšetova lastnica podjetja in si dela reklamo. Da ji je omenjajnje plačevanja davkov postala mantra, oni pa se morajo truditi v svojih navadnih službicah.
Upam si tvegati trditev, da je veliko nasprotnikov motornega sankanja v lepih državnih službicah, kjer jim bo v naslednjih mesecih država morda zmanjšala plače za 10 odstotkov, kaj hujšega pa se jim tudi ob največji svetovni krizi moderne dobe ne bo zgodilo. Podjetje Ski-Sea je na trgu. Tako kot se je prodaja jadrnic in jaht popolnoma ustavila, se lahko prodaja in izposoja motornih sani, skuterjev in štirikolesnikov znatno zmanjša. Kaj če bodo morali odpustiti pet, deset delavcev? Kaj če bo petmilijonska investicija v apartmajsko naselje na Velikih Kopah, ki se iz nekdanjega lokalnega drugorazrednega smučišča spreminja v privlačni zimsko-športni center, zaradi krize zastala? Podjetje bo izgubilo in gradbinci bodo ostali brez dela.
Kakor koli že, Slovenija ni tipično zimskosmučarska država, saj nimamo razvitega visokogorskega smučišča. Motorne sani nimajo nobene tradicije, saj niso nikoli služile za prevoze od vasi do vasi, temveč gre za uživaški adrenalinski šport, ki nam ga omogoča današnji standard. Ker niso bile nikoli del tradicije, so turistični strategi pri vseh razvojnih projektih preprosto pozabili nanje. Iz istega razloga je pozabil tudi zakonodajalec. Zdaj je nastalo nasprotje med razvojno-kapitalskim interesom podjetnika in naravoljubci, kamor se mimogrede prištevam tudi sam. Vsesplošnemu nasprotovanju je prililo olje na ogenj še nekaj incidentov, ko so agresivni sankači skoraj pretepli smučarskega tekača ali sprehajalce, češ da se niso hitro umaknili s poti. A naj se nam zdi divjanje z motornimi sanmi po gozdovih še tako neokusno in primitivno, priznati moramo, da ima Povšetova od oblasti legitimno pravico zahtevati, naj se vožnja z motornimi sanmi celovito in dokončno uredi.
Jaroslav Jankovič