Išči

KOL

Poobjave gradiv z aktualnimi vsebinami, objave naših sodelavcev  ...

Kolesarstvo

Objavljalci

Authors

Arhiv

Kolesarski vrečarji

Polet.si: Glavni namen zložljivih koles je njihova prenosljivost.

To pomeni, da so izdelana tako, da jih je mogoče s čim manj napora, porabljenega časa in zavzetega prostora prenesti na želeno mesto. In seveda začeti kolesariti.

Odvisno od potrebe
Mehanizmi zložljivih koles so različni, odvisni pa so od načina zložljivosti, hitrosti zložljivosti, teže kolesa, kombinacije dodatne opreme, prestav, zavor, sedeža, vzdržljivosti, količine sestavnih delov ... in seveda cene. Cena je zaradi zahtevnejše izdelave in uporabe posebnih, lažjih in trpežnejših materialov, večjega števila delov ... praviloma višja od običajnih, nezložljivih koles. Najcenejša je mogoče dobiti že za 200 evrov, največ jih ima ceno okoli 600 do 800 evrov. Ta se spreminja predvsem od kakovosti sestavnih delov, uporabljenih materialov, prestavnih mehanizmov, teže kolesa ...
Danes je izbira zložljivih koles (tudi pri nas jih je mogoče dobiti že kar lepo število) velika in raznolika, zadovolji pa tudi tiste kolesarje z zahtevnejšimi oziroma »nišnimi« potrebami (zložljiva »off road« kolesa ...). Izbira pa je ponavadi odvisna od prostora, namenjenega zložljivemu kolesu, načinu prevažanja kolesa, želeni hitrosti sestavljanja oziroma zlaganja, velikosti koles in ogrodja.
Čedalje bolj priljubljen postaja tudi nišni razred zložljivih koles, tako imenovana električna zložljiva kolesa. Mogoče jih je dobiti že za približno 500 evrov, njihova ključna pomanjkljivost pa je teža kolesa. Razlog je baterija, ki je najtežji del kolesa. Zaradi nje električno kolo ne pridobi velikosti oziroma boljše zložljivosti, postane pa teže prenosljiv. Če so kolesa brez baterije lahko in enostavno prenosljiva tudi z osebnim transportom, električna kolesa s težavo tehtajo manj kot 20 kilogramov, kar je veliko več od klasičnih zložljivih koles.

Na cesti že dolgo časa
Zgodba zložljivih koles ni nova. Prvi, nekakšni prototipi današnjih zložljivcev so se pojavili že ob koncu 19. stoletja. V prvih večjih serijah so jih začeli izdelovati za potrebe vojske. Najbolj znan izdelovalec takratnih modelov je bila britanska tovarna BSA (Birmingham Small Arms), ki je zložljiva kolesa v velikih serijah izdelovala tudi med prvo in drugo svetovno vojno, med rodovi vojske so jih uporabljali tudi padalci.
Povojna leta so prinesla veliko priljubljenost vseh oblik motoriziranega prometa, zato zložljiva kolesa niso bila deležna večje pozornosti industrije in razvoja. Zato pa so se radovednost, zanimanje in uporaba spet začeli povečevati v naslednjem desetletju. Eden ključnih modelov takratnega še vedno skromnega trga zložljivih koles je bil model Moulton, razvit leta 1962. Čeprav ni bilo tipično zložljivo kolo, je s svojo obliko, majhnimi kolesi postalo navdih za številne modele zložljivih koles, ki so mu sledili v naslednjih desetletjih.

Pravi razcvet so zložljiva kolesa doživela v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja. Izdelovati so jih začeli v številnih državah, v Franciji so jih izdelovali Peugeot, Motobécane, Astra, v Italiji Bianchi, Graziella in Formicone, v Avstriji Puch in Dusika, v Nemčiji Falter, Hercules, Maxim, Staiger. Na Nizozemskem jih je izdelovalo podjetje Gazelle, na Japonskem Bridgestone, izdelovali so jih tudi v Braziliji (Caloi) in takratni Sovjetski zvezi (Salute).
Poleg zložljivih modelov so se v sedemdesetih začeli pojavljati tudi tako imenovani »U« modeli koles. Ni šlo za enako zasnovo, kot so jih imela že takrat zložljiva kolesa, vseeno pa so imela številne njihove lastnosti, predvsem pa so bila cenovno zelo ugodna in zato zelo priljubljena. Pri nas je bilo legendarno »U« kolo Pony, ki ga je izdelovala domača tovarna koles, Rog, kolesa s praktično enako zasnovo so prihajala tudi iz številnih takratnih vzhodnoevropskih držav.

Razmerja enaka kot pri velikih
Priljubljenost zložljivih koles predvsem v večjih mestih je danes pogojena predvsem z razlogi, da je prevoz na delo kombinacija različnih oblik transporta, z avtomobilom, avtobusom, vlakom ... Čeprav so zložljiva kolesa ponavadi manjša od klasičnih, so razmerja med ključnimi deli skoraj enaka. Višina med sedalom in tlemi, razdalja med krmilom in sedežem in dolžina gonilk se le malo razlikujejo od običajnih modelov. Prav tako majhne so razlike v medosni razdalji koles. Nekatera zložljiva kolesa omogočajo tudi do 26-colska velika kolesa. Vseeno so običajna manjša, 22-colska, tudi zato ker vožnja z manjšimi kolesi omogoča hitrejše pospeševanje, večjo osnovno hitrost, lažje krmiljenje na mestnih površinah, predvsem pa lažje skladiščenje in prenašanje. Imamo tudi zložljive modele, s katerimi lahko brez prevelikega napora prevozimo večje razdalje, saj so modeli posebej prilagojeni (prestavna razmerja, pnevmatike ...) za takšno vožnjo. Izdelovalci za njihov prevoz ali prenašanje ponujajo posebne torbe, ki jih je moč povezniti čez rame, za zračni transport pa obstajajo tudi posebni kovčki, kar pomeni, da je ta kolesa mogoče brez težav in nevarnosti za poškodbe uvrstiti med redno letalsko prtljago.
Način zložljivosti koles je prilagojen oblikam transporta. Nekatera so oblikovana tako, da jih lahko zložena med hojo peljete ob sebi. Nekatera je mogoče
voditi ob sebi, druga je mogoče vleči za seboj. Za urbani transport obstajajo posebne vreče, v katere jih je mogoče zložiti in nositi čez ramena, zložiti jih je mogoče tudi v posebne kovčke.

Posebna izdelava
Zložljiva kolesa imajo različno število prestav, od tri do 27 prestav. Nekatera imajo že tudi prtljažni prostor, ponekod ga lahko kot dodatek dokupite ali dokupite celo košaro. Osvetlitev kolesa je običajno okleščena zgolj na odsevnike, mogoče je dobiti tudi modele, ki imajo že serijsko dodane sprednje in zadnje led luči.
Zaradi majhnih dimenzij je zložljivo kolo lahko tudi zelo zaželen kos prtljage v osebnem avtomobilu, namenjenem na počitnice. Prav tako je zložljivec zaradi asketskih dimenzij postal skoraj samoumeven kos prtljage na različnih plovilih.

Ne glede na velikost posameznega modela kolesa je vsem skupno to, da jih je mogoče zložiti ali sestaviti v 15 sekundah, pri večjih modelih se čas poveča na 30 do 45 sekund. Za doseganje takšnih časov je seveda potrebne nekaj vaje, v vsakem primeru pa so sistemi enostavni in obvladljivi, tudi če s tem početjem nimate veliko izkušenj. Jasno je tudi, da zlaganje in sestavljanje potekata brez dodatnega orodja ter da so vrtljivi deli in drugi premikajoči se elementi izdelani in zavarovani tako, da jih ni mogoče izgubiti, tudi če med transportom niso povsem pritrjeni.

Še vedno v manjšini
Razširjenost in priljubljenost takšnih koles sta tako veliki, da je po podatku spletne strani foldingcyclist.com na vsem svetu že več kot 160 podjetij, ki izdelujejo zložljiva kolesa. Vseeno je odstotek izdelanih koles v primerjavi z drugimi še vedno skromen. Čeprav so postala prevladujoča rešitev na področju urbane mobilnosti, kjer so idealna povezava med avtomobilom in javnim prevozom, jih je le dva odstotka od 135 milijonov vseh izdelanih koles.

A. J.

11.07.2014

Italijanski vojaki so zložljiva kolesa uporabljali že v prvi svetovni vojni.

Za objavo komentarja se prijavite ali registrirajte.

  • Število objav: 1267

KOL

Objave naših sodelavcev in poobjave (nam dosegljivih) člankov/objav.