AN - 28.08.12

Rzenik, Triglav, Monte Agner, Sass Maor, Grand Capucin,...

Tokrat je že samo prvenstvenih smeri toliko, da si zaslužijo svoj podnaslov, kaj šele ostalih zanimivih ponovitev, torej:

Prvenstvene smeri

Ponovno pišemo v novih smereh v Steni. V zahodnem delu Stene sta bila spet na delu Silvo Kragelj (AO PD Lj. Matica) in Marko Turk (AO Rašica).  Nova smer, ki je dobila ime Mahatma (VI/III-IV, 350 m), se giblje v območju žleba, ki od vznožja do vrha preseka zahodno steno v bližini Gandijeve smeri. Konča se na škrbini v neposredni bližini markirane poti. Na delu sta bila tudi Janko Oprešnik in Tomaž Berglez (AK Slovenska Bistrica). V bližini Kovinarske smeri, sta preplezala novo linijo, smer Četrti dan ( VI-,V+/III-IV, 460 m, 7h). In v soboto sta se spet podala v Steno, tokrat v zahodni del, kjer sta "prišla v področje" Silva in Marka in posledica njunega obiska je bilo nekaj zmede. Obe navezi sta namreč plezali, vsak svojo smer, že v četrtek, 16. 8. vendar jih je ujelo slabo vreme, zato sta Janko in Tomaž smer Četrti dan nekoliko hitreje zaključila (možno je nadaljevati smer še dober raztežaj), Silvo in Marko pa sta bila prisiljena pustiti precej opreme v njuni prvenstveni v zahodnem delu stene, kamor sta se nato vrnila v nedeljo, z namenom pobrati opremo in končati smer. A v njuno delo, sta se nevede, vpletla Janko in Tomaž. V soboto sta se namreč podala v zahodni del Stene, seveda z namenom preplezati novo smer. In naključje je hotelo, da sta se podala v isto linijo, naletela na precej opreme, jo seveda pobrala in nadaljevala s plezanjem. Tako je nastala krušljiva in neprijetna smer Divji zahod (V, V+/III–IV, 400 m). Ko sta se v nedeljo v Steno vrnila Silvo in Marko, njune opreme ni bilo več tam. No na koncu se je izkazalo, da imata obe novi smeri samo en skupen raztežaj, oprema je prišla nazaj k lastnikom, zahodni del Stene pa je bogatejši za dve novi smeri, Mahatmo in Divji Zahod.

Pa še opis za morebitne ponavljalce: Spodnja dva raztežaja (1. R in 2. R) smeri Mahatma potekata levo od Divjega zahoda. V 4. R po skici sodeč gre Divji zahod v dno zajede in po njej 2 raztežaja torej po Gandiju in nato zavije levo v strmo steno.
Smer Mahatma v 4. R ne zavije levo v dno zajede, ampak gre naravnost navzgor po ploščah , tudi 5. R in 6. R potekata po ploščah približno 20 m od dna zajede.V 7. R pa se zopet združi Gandijem in gre po njem 20 m nato Gandi zavije v levo steno, smer Mahatma gre pa naravnost navzgor v previsen kamin in po treh raztežajih in pol kaminov pride na rob stene.

Rdeča - Mahatma, črna - Divji zahod, pikčasta - Gandi, foto: S. Kragelj

Peter Bajec in Primož Bregar (oba AO Železničar) sta odkrila "prazne luknje" v primorskih stenah (nad Mlinarico) in sedaj jih uspešno polneta. V Lešarjevi peči, ki od daleč zgleda bolj del stene Razorja kot pa samostojnega vrha, sta preplezala smer Nasvidenje prihodnjič (V-/II-IV, 450 m). Po imenu smeri sodeč, se bosta v te konce še vrnila,... prostora je še veliko.

Lešarjeva peč, foto:P. Bajec

Iztok Tomazin in Mateja Vrhunc Tomazin (oba AO Tržič) sta v severni steni Kladiva preplezala novo smer, Vegi (V-/III-IV, 650 m). Ime smeri pove več kot se zdi na prvi pogled. Smer ponuja v spodnjem delu plezanje v precej poraščenem terenu.

Med že "tradicionalne" plezalce novih smeri nedvomno sodi tudi Miha Zupan (AO Tržič). Tokrat se je navezal skupaj z Urbanom Golobom, ki je dober poznavalec belega trikotnika v severni steni Prisanka, saj je tam pustil že kar nekaj sledi. In tokrat ni bilo nič drugače. Začela sta v smeri Dešpet, nadaljevala pa po novi liniji do vrha trikotnika, kjer se smer spet združi z Dešpetom in Belim trikotnikom, sledilo je še nekaj nove plezarije do ponovne združitve z Belim trikotnikom. Nastala je nova, 400 m dolga smer s težavami VI-, V+/ IV - V ter nekaj III in z nekaj presenetljivimi prehodi. Več o sami smeri in imenu pa še ni znano.

Ostalo v domačih gorah

Andrej Erceg (ČAO) in Andrej Grmovšek (AO PD Kozjak Maribor) sta se komaj vrnila, vsak s svoje odprave in ob pomanjkanju "kruša" sta le tega odšla iskat kam drugam kot v Rzenik. Plezala sta Peklensko cedevito (7b+/7a, 400 m), ki jo je Andrej Grmovšek v drugem poizkusu zmogel prosto (3.PP?), drugemu Andreju pa je "malo zagodlo". Smer je v zimskih razmerah 2005 (tudi z uporabo cepinov) prvi prosto preplezal Gregor Kresal, kar je bila šele druga ponovitev smeri in hkrati prva ponovitev v zimskih razmerah. Naslednji prost vzpon je uspel Tadeju Krišelju (2009), letos pa je doživela ponoven zimski obisk, ko sta smer preplezala Luka Stražar in Luka Lindič.

Smeri v SZ steni Planje so v večini malo plezane, še največ obiska je deležna Mansarda. Blaž Grapar in Roman Strmšek (oba AO Rašica) tokrat nista zavila v to "klasiko", ampak sta opravila verjetno prvo ponovitev celotne smeri Markacija (VII-, 500 m), ki jo je prvi preplezal kdo drug kot Slavc Svetičič (sam), edino znano ponovitev spodnjega dela smeri sta opravila Blaž Stres in Iztok Ipavec pred dvanajstimi leti.

Tadej Golob (AK Črna) in Marko Brdnik (AK Rinka) sta v Travniku prosto na pogled preplezala smer Črni biser (VII/VI, 800 m). Še ena mojstrovina Frančka Kneza, kjer ime smeri pove vse.

Po steni sta se "podila" Nejc Marčič (AO Radovljica, SMAR) in Luka Stražar (AAO, SMAR). Najprej sta preplezala smer Kunaver - Drašler v Sfingi, nato sestopila pod steno in opravila še s Helbo in Čopovim stebrom. Za večino je vsak vzpon posebej že dovolj veliko dejanje, če pa vse skupaj opraviš v enem dnevu (potrebovala sta 14 ur!), pa je vsekakor korak več.

Janez Svoljšak (AO Kranj) in Maja Lobnik sta plezala Helbo, nato pa sta, namesto v običjno nadaljevanje (Čopov steber), plezala nekoliko bolj levo, manj obiskano smer Srp (še ena Frančkova smer). Helbo sta oba splezala prosto, Janezu je na "fraj"  kot drugemu uspelo tudi v Srpu, ki si mogoče zasluži nekoliko višjo oceno. Nekaj dni pred tem je ista naveza plezala smer Kaplja (VI, 400 m) v zahodnem delu Stene. In ker "še nista imela dovolj plezarije " sta se čez par dni ponovno navezala na vrv in preplezala smer Guru (VI+/IV-V, 250 m) v Mali Mojstrovki.

Gregor Malenšek in Neda Podergajs (oba AO PD Lj. Matica) sta plezala kombinacijo novejših smeri, spodnji del Serenade (VII-/VI-VII, 400 m) in zgodnji del Stopnic v nebo (VII-/VI+, 500 m) v zahodnem delu Stene. Obe smeri sta delo Pavleta Kozjeka (v soboto 25.8. so minila štiri leta od njegove nesreče).

Matija Klanjšček in Matej Kranjc (oba AO Kranj) sta v Malem koritniškem Mangartu plezala Cozzolinovo zajedo (VI/V, 800 m). Smer sodi med bolj znane v tej steni in je bila deležna že številnih zanimivih ponovitev, med katerimi je nabolj odmevna, skoraj epska zimska ponovitev, ki jo je v izredno slabem vremenu opravil Renato Casarotto, leta 1983. Smer je plezal 10 dni! Plezana je bila tudi smer Meč (VI+/V-VI, 800 m), ki ima tudi bogato plezalno zgodovino, deležna pa je bila tudi opremljanja s svedrovci (sidrišča). V smeri sta uživala Anže Šavs in Maja Lobnik.

Tokrat tudi divja SV stena Jerebice ni imela miru. Matej Kladnik (AO Kamnik) in Tine Cuder (AO Bovec) sta plezala Matijev steber (V/IV A2,PP VII, 450 m), delo bratov Podgornik, ki jima je v tistih časih (1979) več časa kot plezanje pobral dostop in sestop.

Matevž Mrak in Nejc Marčič (oba AO Rdovljica) sta v Hudičevem stebru plezala novejšo smer Satanas (VIII-/VI, 500 m). Lepa smer, delo Pavleta Kozjeka in Mihe Lamprehta iz leta 2006.

Plezanje tujina

Maja Lobnik in Domagoj Bojko (AO Velebit, Hrvaška) sta v najvišjem ostenju v Dolomitih, v Monte Agnerju opravila velikopotezno turo. Preplezala sta sloviti Severni raz  (VI+, (A0), 1600 m). Smer ima od leta 2007 slovensko zimsko ponovitev, ki sta jo opravila Matija Jošt  in Peter Poljanec.

V stenah nad Chamonixom sta Peter Juvan (AAO) in Nastja Davidova (AO PD Lj. Matica) plezala v steni 3898 m visoke špice iz odličnega granita - Grand Capucinu. Izbrala sta Piolovo smer Guliverjeva potovanja (7a+, 300 m). Po opravljenem vzponu sta odšla še v južni steber Clocher du Tacula, kjer sta preplezala smer Empire state building (7c, 6b+ obv, 250 m). Peter je smer zmogel prosto.

In še ena "velika" gora je  bila deležna obiska slovenske naveze. Sass Maor v italijanskih Pallah di San Martino sodi med najbolj mogočne gore daleč naokoli. Strma in preko 1000 m visoka stena ter težke smeri so razlogi, da ni deležna ravno množičnega obiska. V njeno 700 m dolgo smer  Castiglioni/Detassis (VI-/IV-V, 700 m) sta se podala Gorazd Pipenbaher in Ursula Hribernik (oba AK Slovenska Bistrica), ki sta poleg omenjenaga vzpona opravila še z nekaterimi drugimi smeri na območju Pall, Cortine in Canazeia.

Po dolgem času se je na vrv navezal Igor Vidrih (Soški AO) in kdor se spominja alpinističnih novic izpred nekaj let ve, da je Igor ljubitelj uživaških in manj znanih smeri na italijanski strani meje. Torej, če rabi kdo kakšno idejo za uživaško plezanje sicer lažjih smeri, naj le sledi njegovemu seznamu vzponov (ki se bo, upam, hitreje daljšal). Prejšnji teden sta z Zlatkom Weitzerjem (AO Nova Gorica) uživala v miru visoko nad Rezijo v Velikem Ropu, ki pripada divjim Muzcem v smeri Via Colavizza (III / IV 390 m).

Člani SMAR-a  so tokrat, v okviru tretje skupne akcije, plezali v območju Val di Mella in Piz Badila. Ker je bilo o tem že vse napisano le povezava na poročilo, za tiste, ki ste ga spregledali.

Plezajte, uživajte v stenah in pišite na alp.ple@planid.org.