KA - A. novice

Več pošiljk snega počasi preobraža podobo zimskih gora. Razmere za plezanje so postale bolj zahtevne. A dnevi se daljšajo, aktivnost plezalcev ostaja visoka in novi vrhunski vzponi se dogajajo, ko to pišem ...

Gašper Pintar

V Kamniških ...

Začel bom s starejšim vzponom, ki se je izmuznil Tomaževi vohunski mreži: Kilo belga - Lučka baba, severna stena, (M6, 40-80°, 600 m, 7,5 ur). Vzpon Janka Oprešnika - Zumbe in Tilna Cmoka v severni steni Lučke babe na zadnji dan prejšnjega leta. Opravila sta prvi vzpon v liniji, ki je po fotkah sodeč res drzna, o čemer govorijo tudi ocena in ime smeri. Zumba je pripravil zanimivo zgodovino plezanja v tej steni, celo poročilo pa preberite tukaj.
Samo lokalni plezalci lahko postrežejo s takšnim poznavanjem aktivnosti, z opazovanjem razmer pa si tudi edini lahko priborijo izmuzljive - Angleži bi rekli ephemeral - prvenstvene vzpone, ki nedvomno vsebujejo vse elemente pravega alpinizma. Pravi antidot sicer zdaj že zlajnani šank debati o instant alpinizmu.
Še en lokalec, Marko Volk iz Logarske, je zvohal led v vzhodni steni Križa oz. Koroške Rinke. Z Žigom Rojsom in Jernejem Radojo so plezali smer Paradižnik.

Če poznaš teren - dostop, potek smeri in sestop - si lahko privoščiš tudi plezanje v meglenem vremenu!

Vem še za eno ponovitev legendarne, težke smeri Ledenka v Štajerski Rinki. 13. 1. sta z njo opravila Gregor Šegel in Gašper Kresnik. Za tekmovalca v svetovnem pokalu lednega plezanja je verjetno Ledenka danes zgolj prijetno raztegovanje po štirkah in devetkah na previsni umetni steni. A se izkaže, da je prava stvar še vedno resnejša od simulacije, ker slovenski hribi. Kratek Gregijev komentar: Prečko sem plezu prvi in sem jo friknu šele v drugem poskusu, ker se mi je v prvem odlomu večji grif. Sveča je narejena dobro. Tudi razmere v celi smeri so se mi zdele super. Zaradi poznega štarta sva zadnje tri raztežaje plezala v temi. Sestop čez Turski žleb, ki se je že splazil in se mi je zdel precej stabilen.

Če bi me kot pisca Alpinističnih novic kdo obtožil gorenjsko-centričnosti, bi se težko branil. Na srečo nas neumorni Peter Podgornik, skrbnik spletišča Primorske stene, ki je pravi zaklad plezalskih informacij iz področja, obvešča o vzponih v tujih gorstvih onkraj Vršiča:

Gašper Čopi in Sebastjan Domenih sta 4. 1. 2024 raziskovala SZ steno Bavškega Grintovca in splezala novo smer z imenom Zakrivljeno palico v roki, M4+, 500 m, 5 ur. Kdo ve, kaj se z razmerami dogaja sedaj tam - se priporočam za kakšen namig!

Čez mejo...

Tine Cuder je opravil s še eno težko linijo v Vallungi v Dolomitih. Tokrat je plezal Godzillo, z malone ekstremno oceno (M9+, WI5+) in očitno izredno naklonino.

V Julijcih...

Ne morem mimo Čopovega stebra izpod prstov Anje Petek in Petra Boriča, ki ga je Tomaž sicer že omenil. Kogar zanimajo podrobnosti s strani protagonistov, je tule njun komentar in nekaj slik. Do zaključka redakcije poizvedbe po zgodovinskih virih niso mogle potrditi, da gre za prvi ženski zimski vzpon, se pa to zaenkrat zdi verjetno. Mene navdušuje spontanost odločitve za ovinek v desno na Gorenjskem turncu, češ, saj je šele 12. ura… dajmo še enga Čopa… Za ponazoritev le-tega mlajšim generacijam sem si sposodil meme in izrek ponarodelega alpinista, inšpektorja... Starejše generacije pa so se morda že potikale tod okoli in ponazoritve ne potrebujejo.

Branjevke na radolški tržnici so obdelale Smer Debelakove in sedaj čvekajo o beti v zadnjem V+ Direktne smeri v Špiku. Po (kar je meni znano) prvem vzponu te sezone izpod prstov Mateja Balažica in Marjana Kozoleta - ki sta si jo, mimogrede, res priborila, saj sta z vzponomposkusila že približno teden dni prej - je s smerjo opravilo še kup navez. Kljub novim pošiljkam snega razmera ostaja ugodna. V zajede zgornjega dela smeri je nalepljena obilna količina snežnega leda, ki plezanje popolnoma preobrazi in jo mestoma verjetno naredi lažjo kot poleti. Skope možnosti varovanja sicer zahtevajo še boljše obvladovanje težavnosti. Ob svežem snegu je napredovanje v spodnjih, položnejših delih počasnejše.

Iz naftalina sem potegnil Davida Debeljaka, saj sem se spomnil njegovega vzpona v tej smeri z Andrejem Ercegom - Crnijem v še eni fenomenalni zimi, l. 2010. Zgodba o “čez pol Špika brez štrika” me je fascinirala ob začetkih ukvarjanja z zimskim alpinizmom. Zanimive časovne sledi pa v komentarjih nosi objava na Gore-ljudje. Upam tudi, da Crni še ni rekel zadnje besede, na cepinih ali na smučkah, in nas v bodoče spet razveseli s kakšnim liričnim zapisom dogodivščin v hribih.

Dobre razmere so držale tudi v Škrlatici. Tam so bile letos že preplezane Skalaška smer, Kugyjeva, Severna grapa in linija desno od Kugyjeve, o kateri poroča Nejc Marčič: "V četrtek (4. 1.) sem skupaj z Aljošo Škapinom plezal nekoliko desno od Kugyjeve smeri v Škrlatici. To linijo sem opazil nekaj dni prej, ko sem z Lukom Š plezala omenjeno smer. Ne vem, če gre za novo smer, nisem se še nič pobrigal. Lahko pa rečem, da v razmerah, ki so prejšnji teden tam kraljevale je bil en sam užitek. Tudi do 10 m dolgi odstavki do 90°, seveda brez vmesnega varovanja. Varovališča pa so ok. cca 300 m hecanja ..." In v sporočilu na koncu doda: Srečno.

Kaže, da je sneženje v vikendu po novem letu vseeno malo zavrlo sicer fenomenalen nivo aktivnosti alpinistov. Misha Fomin in Krištof Frelih poročata o, zaradi svežega snega, težko priborjenem vzponu v Skalaški v Triglavu (13. januarja).

Severna stena Špika je ima očitno še vedno dobre razmere, zaenkrat pa verjetno tudi gaz do stene…

Za vas sem na terenu preiskoval razmere pisec; preveril sem uporabnost ledenega traku, ki se pne čez desni del Široke peči v območju Direktne smeri. Preden vabljivi pogled na štrajfn povzroči kakšno prometno nesrečo v Martuljku (mnogi smo ga opazovali!), naj vas pomirim, da je razmera precej oz. preveč tanka. Trdnjava Široke peči še naprej ostaja redek zimski cilj

Omenil bi pa še vzpon iz dne 30. 12. 2023, kjer sta plezalca šla za nosom in stran od množic nad Vršičem: “smer je lepa in jo zagotovo priporočam, sploh alpinistom, ki ne želijo/zmorejo plezati najtežjih smeri, vendar radi raziskujejo manj znanje konce naših gora. “ Strug - Desna smer (III/2, 350 m)

Čestitke vsem plezalcem za lepe vzpone. Kot vedno, se za poročanje o dogajanju na sceni priporočam za vaše prispevke v an@pzs.si. Morebitne napake javite in bom popravil do naslednje izdaje. Če sem koga spregledal, se mu opravičujem in prosim, če v prihodnje javi na omenjeni mail.

Srečno še naprej pri dogodivščinah v hribih!