Pravljično število

Gorenjski Glas - Jelena Justin: Španov vrh (1334 m) - Pred sedmimi gorami in ob sedmih vodah je bilo sedem grabnov. Neokrnjena narava v urbanem središču.

Vsi se še spominjamo prav­ljic, ki so se začele z besedami »za sedmimi gorami in sedmimi vodami«. Spominjam se, da sem že kot otrok doma poslušala o sedmih grabnih, ki te pripeljejo na Španov vrh. In res je! Skoraj v središču urbanega dela Jesenic je pot, ki nas popelje do Španovega vrha/Črnega vrha, imenovana Čez 7 grabnov. V zadnjih letih je bila obnovljena in del nje tudi na novo markiran. Trenutno je na poti še precej podrtega drevja, ki je posledica februarskega žledoloma, a kljub temu me je pot navdušila. Gremo? Pa pojdimo!

Z gorenjske avtoceste zavijemo na izvozu Lipce, kjer nadaljujemo proti Jesenicam. Peljemo skozi krožišče proti centru mestu in pri gimnaziji, v semaforiziranem križišču, zavijemo desno. Peljemo mimo osnovne šole in vrtca, ki sta na levi strani, nato pa zavijemo v ozko ulico na levi. Cesta se ozko in strmo vzpne, na desni pa zagledamo označeno parkirišče. Peš nadaljujemo po asfaltirani cesti desno, na levi je letni bazen Ukova. Strm vzpon nas pripelje do vodnega zajetja, gremo mimo in zavijemo na kolovoz, ki je naravnost pred nami. Opazimo markacije, ki označujejo pot proti Pristavi. Kratek vzpon nas pripelje na makadamsko cesto. Pred nami je smerokaz: desno Pristava/Jelenkamen, na skali pa narav­nost 7 grabnov.

Nadaljujemo naravnost po grabnu, ki bi mu lahko rekli tudi vlaka. Pot se začne strmo vzpenjati v okljukih, skozi bukov gozd. Hitro pridobivamo na višini. Na naši desni strani je struga potoka Ukova. Višje stopimo na širšo kolovozno pot. Smerokaz nam daje vedeti, da gremo lahko levo ali desno. Zavijemo desno in začnemo z vzponom še po eni vlaki. Struga potoka nam je vedno bližje. Pridemo do skal, prečimo potok in se s pomočjo skob in klinov povzpnemo čez skalno pregrado. Čez nekaj deset metrov je na naši desni lesena hiška. Nadaljujemo ob potoku, ter ga nekajkrat prečimo. Trenutno je v tem delu poti še nekaj podrtega drevja. Ko potok prečimo zadnjič, se poženemo po kamniti poti strmo navzgor. Strmina se položi in nas pripelje do Skavarjevega Rovta na naši desni strani, kjer je tudi vikend. Tukaj pa pozor. Markacij praktično ni oz. je le ena, komaj vidna. Gremo mimo rovta do makadamske ceste, ki povezuje vas Prihodi in Križovec. Zavijemo desno in po nekaj deset metrih na levi strani na smreki opazimo komaj vidno markacijo s puščico. Na tem mestu je manjše parkirišče, za dva avtomobila, za njim je steza. Nadaljujemo po njej, zavija desno in kmalu hodimo nad makadamsko cesto. Steza se izteče na makadamski cesti, mi pa jo sto metrov višje opazimo na levi strani. Pripelje nas do velikega trav­nika, kjer sta dva vikenda. Vzpnemo so po travniku na desni strani. Stopimo v gozd in smo na markirani poti, ki pelje proti Španovemu in Črnemu vrhu. Steza se strmo vzpenja po gozdnem slemenu. Dosežemo manjši trav­nik sredi gozda, kjer je ličen vikend. Obhodimo ga po levi strani in nadaljujemo spet desno navzgor. Dosežemo travnike v bližini Smučarskega doma na Španovem vrhu, v daljavi vidimo tudi sedežnico. V tem delu poti se lahko držimo markacij, ali pa si vzpon na Španov vrh otežimo s strmino po smučišču.

S Španovega vrha je čudovit razgled na Golico, na Mežaklo in triglavsko kraljestvo. Problem je le, če se vzpona lotimo popoldne, ko gledamo proti zahodu in so fotografije prežgane in neuporabne. V dolino se vrnemo po poti vzpona, lahko pa s Španovega vrha sestopimo do Pristave, od tam pa čez Jelenkamen nazaj do Jesenic, do Ukove.