Tvegano podcenjevanje vremenske napovedi

Delo, spletno 07.08.05 16:00 – Mirko Kunšič: Za obe helikopterski reševanji, v severni steni Špika in severni Triglavski steni, lahko rečem, da nista bili nobeni nesreči

Kronika

Alpinisti so se ujeli v past

Tvegano podcenjevanje vremenske napovedi

Gorski reševalci so imeli polne roke dela

Kranjska Gora/Mojstrana/Tržič – “Za obe sobotni zahtevni helikopterski reševanji v severni steni Špika in severni Triglavski steni lahko rečem, da nista bili nobeni nesreči. Vendar je bilo treba v obeh primerih te ljudi rešiti. Eden od obeh kamniških alpinistov iz Špika je bil že psihično načet. Iz Triglavske stene pa reševanje trojice, ki je zašla iz Nemške smeri v past, tehnično ni bilo mogoče. Tudi vreme ni dopuščalo novih poskusov reševanj, zato smo se morali pred novo nevihto umakniti. Zdaj jih rešujejo mojstranski gorski reševalci na klasični način,” nam je povedal sobotni dežurni zdravnik gorski reševalec letalec Vlado Jurekovič.

Vsi, ki so kakor koli sodelovali pri obeh reševanjih, se upravičeno naglas sprašujejo, zakaj se obe navezi nista ob povsem nedvoumnih vremenskih napovedih pravočasno umaknili. Povsem utemeljeno sklepamo, da so plezalci precenili svoje sposobnosti, ko so se znašli v pasteh, pa so pač poklicali dežurnega v gorenjski regijski center za obveščanje na številko 112. Enako je storil tudi še ne 58-letni Tržičan, ki se je v soboto šele po 11. uri odpravil na dolgo pot proti Storžiču in nato navzdol proti izhodišču. Matija Perko, načelnik postaje GRS Tržič, nam je povedal, da je malo pred 20. uro dobil klic z 112, da planinec prosi za pomoč, ker ne ve več, kje je, niti kako bi našel pot v dolino. “Naredil je niz napak, bil je slabo opremljen za tako pot, brez svetilke, sam je bil, požvižgal se je na vremensko napoved pa tudi območja ni najbolje poznal. Ko sva se pogovarjala po telefonu, mi je zagotovil, da vedri pod skalo le nekaj metrov s poti, vendar ni znal opisati, katere. Zato sem prosil za pomoč še kolege sosednje postaje, GRS Jezersko, da so tudi odšli v iskanje. Na srečo smo iskanega že ob 21.30 našli ob poti med Bašeljskim prevalom in Javorniškim sedlom in ga pospremili do ceste. Tudi sami smo imeli v gosti megli in slabem vremenu nekaj težav z orientacijo,” nam je povedal vodja iskanja Matija Perko.

Starejša alpinista AO Kamnik sta že zjutraj odšla iz Gozd-Martuljka pod severno steno Špika (2472 m). Vendar sta bila okrog 19. ure še vedno v steni, kjer naveze za najdaljšo, Direttissimo porabijo največ 10 ur plezanja. Kaj vse sta počela Kamničana, vesta le onadva, vsi iz reševalne ekipe pa le to, da ju je treba rešiti. “Ko sem govoril z njima po telefonu, sta mi pripovedovala, da ju je med nevihto zalivala voda, da je nanju lil slap, da sta premočena do kože, prezebla in da ne vesta, če bosta preživela bivakiranje v steni. Navajala sta napačno lokacijo in prosila za pomoč. Res v zadnjih minutah, še mogočih za helikoptersko stensko reševanje, so ju iz stene potegnili z jeklenico v helikopter. Pet minut po tem reševanju je tu v Kranjski Gori začelo treskati kot na fronti,” nam je povedal o reševanju Aleš Robič, gorski reševalec letalec s postaje GRS Kranjska Gora.

Dežurna pilota helikopterja letalske policijske enote Jože Brodar in Aleš Strgar sta z operaterjem na vitlu Mihom Avbljom, dežurnim zdravnikom Vladom Jurekovičem in dvema reševalcema po nevihti hitro odkrila, kje čakata alpinista na pomoč. Bila sta drugje, kot sta sporočala. Vse kaže, da sta vstopila v Dibonovo, 900-metrsko smer in nato v zgornjem delu zašla preveč v desno. Po pripovedovanju reševalcev ju je do vrha ločilo še najmanj 200 višinskih metrov. Očitno preveč, da bi jih zmogla pred nevihtami in napovedanim poslabšanjem vremena.

Namesto njiju so to storili dežurni reševalci in piloti. Pozneje so poskušali rešiti trojico tudi v Nemški smeri (1300 metrov) Triglavske stene, kjer so se v mišnico, na skalni polici dali ujeti dva plezalca in plezalka. “Ko smo končali z reševanjem v Špiku in se že vračali v bazo, so nas spotoma zaprosili, da pogledamo, ali je mogoče rešiti tudi te alpiniste. Po 20. uri smo jih našli. Operater Miha je spuščal na jeklenici pripetega zdravnika v steno. Bil je le nekaj metrov oddaljen, vendar do njih ni mogel. Vreme se je hitro slabšalo, zato sem se bil prisiljen umakniti,” nam je dejal eden najbolj izkušenih pilotov helikopterja in vodja pilotov LPE z Brnika Jože Brodar.

Takoj nato so reševalci postaje GRS Mojstrana sprožili klasično reševanje. Nekaj jih je bilo v soboto popoldne še na Kredarici, drugi so s potrebno opremo odšli ponoči v steno. Ujetniki Triglavske stene so noč preživeli v steni. Rešili so jih v nedeljo popoldne.

Čez noč je na Kredarici padlo tri centimetre snega, a se ni obdržal. Dežurni meteorolog nam je po telefonu popoldne dejal, da je trenutno pri njih megleno in da prši. Kar pomeni, da helikoptersko reševanje ni mogoče. Zato se mojstranski gorski reševalci trudijo in po klasični poti počno to, kar vrhunsko obvladajo.

Vsa tri sobotna reševanja imajo isti skupni imenovalec, nihče od reševanih ni upošteval jasne napovedi poslabšanja vremena. In vsi so se dali ujeti v past.

Preberite v ponedeljkovi tiskani izdaji Dela.

Komentarji (s spletne strani Dela):

decva - 08.08.2005 ob 13:23:11 - Popolnoma se strinjam z Vsem. Vreme se dejansko obrne na en dva tri.
Ker poznam zgodbo iz Nemske smeri, sem zelo ogorcena nad neresnicnim clankom, predvsem nad posredovanimi podatki. Ostajam brez besed. Samo to, dobene plezalke ni bilo v steni bili so trije plezalci. Nadaljevati niso morali zaradi poskodbe, vreme jim je zagodlo kasneje. Najprej se prepricajte o resnicnosti zgodbe in potem obsojajte in kritizirajte.
p.s. Imeli so vso potrebno opremo!!!

Vsem - 08.08.2005 ob 11:09:14 - ki pametujete glede vremena nikoli niste bili v hribih.
Vreme v hribih je drugacno in ima tudi cisto drugacne navade od vrmena po dolinah. Se obrne v cetrt ure iz +20 na na -7, s takim vetrom, da moras pocepnt da te ne odnese.
Tega noben Trontelj ne zna napovedat.
Ima pa elijev ogenj svoj car in kdor ga je videl se spozna na vreme v hribih.

anonimni - 08.08.2005 ob 10:55:18 - Poleg Slovenije je reševanje iz gora zastonj tudi v Italiji, v Franciji pa odvisno od tega kdo te potegne iz hribov. V Švici in Avstriji so helikopterski poleti kar dragi, zavarovanje pa niti ne, za Avstrijce cca 60 eurov letno zavarovanje po celem svetu ne glede na ceno akcije.
Zastonjsko reševanje izhaja tudi iz organizacije gorske reševalne službe, ki je bila mišljena kot prostovoljna organizacija in je zaenkrat še takšna. Svoje člane je vedno nabirala iz vrst alpinstov, ki imajo edini primerne osnove. Še vedno le ti rešujejo 95% planincev.
Strinjam se, da je grajanja vreden lahkomiselen odnos do vremena, malo pa ima zraven verjetno tudi frustracija zaradi letošnjega stalnega slabega vremena.

anonimni - 08.08.2005 ob 09:20:19 - Vse tole pa zelo spominja na neke zaplete v Himalaji. Očitno je tam njihov vzgled, kako poklicati helikopter, ko ne gre več, pa tudi glede opreme se nekako enako bere, zato jih ne gre preveč obsojati za malomarnost, predrznost in te reči. Alpinisti so pač alpinisti in dokler bo helikopterski prevoz v dolino brezplačen, bo tako. Ko pa bo vsak moral plačati ali visoko zavarovanje ali pa ure letenja, bo verjetno malo razmislil kako in kaj, ker da se gremo socialo v gorah, v zdravstvu pa vedno manj, ni preveč vzpodbudno.

gofla - 08.08.2005 ob 06:43:08 - Kar prav ima pinokio. včeraj (7.8.) sem se vračal s ture v visokogorju in ob sestopu srečeval neustrezno oblečene "planince". Kratki rokavi so bili skoraj obvezni, predvsem nežnejši spol je prednjačil v kratkih hlačah, takih, da je komaj cela rit bila pokrita, nahrbtnik pa tak, da vanj prida več kot denarnica ne gre. Zgoraj pa je pihal leden veter in bičal z mrzlimi deževnimi kapljami, ki so malo više bile še snežinke.

nejc - 07.08.2005 ob 20:20:57 - bojc, pinokio, kretena kakrsna sta vidva je na svetu se dost.

bojč - 07.08.2005 ob 15:56:30 - PINOKIO ne sekiraj se, ker oni plezajo, sekiraj se za to, ker bova jaz in ti ter vsi ostali plačevali reševanje.

pinokio - 07.08.2005 ob 09:16:28 - kakšni kreteni so to, da ne pogledajo vremenske napovedi predno grejo plezat

Informacije SLO Vse objave

9 komentarjev na članku "Tvegano podcenjevanje vremenske napovedi"

Iztok Snoj,

Kot sem razumel, je bila prva pripomba prevsem na zaključno ugotovitev:

Res je, kar piše Boštjan Zupan, da si lahko vsak izdela svojo prognozo preko raznih spletnih strani, ampak vsi pač nimajo interneta, prej malo kot veliko,

zelo prav ima Keco o rani uri, tu sploh nimam pripomb, čeprav imam sam povsem drugačne navade

Boštjan Virc bi moral vedeti, da napovedi niso nezmotljive, pravzaprav so ob umirjenem vremenskem dogajanju za en dan naprej samo 80%, ob spremembah 70% in ob takih za ta letni čas manj značilnih samo 60%. ARPA.FVG.IT se že dalj časa poslužuje tovrstne kvalifikacije napovedi, tudi kadar gre za gore. Poleg tega ima % verjetnosti za padavine in od tega še poseben % verjetnosti za nevihte. In še kaj. Recimo to, da jo izdelajo šele okoli poldneva za naslednji dan. Kot spremljam napovedi za gore preko tedna, čeprav je zanje to težje napovedovati kot za dolino, bi nekako bile. Vseeno si pomagam z napovedjo za letalce, ker dobim tako včasih boljšo sliko pa še na teletekstu je objavljena.

pa Tone absolutno. Tu bi samo dodal, da je vreme v gorah ponavadi vsaj za eno stopnjo slabše kot v dolinah. Če je spodaj že rahlo oblačno, je v hribih lahko že povsem oblačno, delna oblačnost v dolinah lahko pomeni, da je zgoraj že zabutano itd. Enako velja tudi za izboljšanja vremena.

Ampak povrnimo se k bistvu: zaključna ugotovitev bi morala biti napisana drugače. Lahko bi temu rekel nenamerno zavajanje javnosti. Mogoče pa se mi vse skupaj samo zdi.

Tone Škarja,

Že pred leti je, ob podobnih primerih, Pavel Kunaver napisal v kratkem opozorilnem članku, da hladna fronta s severozahoda doseže Julijce od 6 do 12 ur prej, kot je pa napovedana. Sobotno nedeljska je bila taka, pa še letos je vreme nagnjeno k padavinam in prehiteva njihovo napoved, kot jo kaka druga, bolj sušna poletja, demantirajo. Sicer je pa že v soboto zjutraj vsak reaktivec za seboj naredil oblak. Popolne varnosti pa ni - še največji sinovi našega naroda se kdaj zmotijo, zato ni treba pretrdo obsojati bolj navadnih, ki bi res le radi plezali. Pazite pa le (tudi jaz!)!.

Boštjan Virc,

Potem pa napoved za Julijske Alpe ni bila usklajena s podatki, ki so jih meteorologi očitno imeli!!! Lahko to kdo od odgovornih pojasni? Dejstvo je, da v napovedi za gore ni bil omenjen dež (ki sem jo še zjutraj preveril preko mobilca), ampak je bilo poslabšanje napovedano šele za nedeljo. Tako da sva bila s punco ena izmed mnogih, ki naju je ob petih popoldne presenetil dež, na srečo že na sestopu.

Boštjan Virc je samo opozoril, da napoved za gore oz. Julijske Alpe v soboto zjutraj ni bila v skladu s tem, kar je jasno pokazal model Alladin, oz. da je bila glede na OČITNO RAZPOLOŽLJIVE podatke NAPAČNA. Nekako lahko povprečen uporabnik pričakuje, da bodo meteorologi ustrezno interpretirali model, do katerega vsak pač vedno nima dostopa.

Z vsem ostalim pa se strinjam.

Slavko Kržič,

Drži kar je napisal g. Čelik je pa tudi res, da je model Aladin kazal za ob 18-ih dež in res je začelo malo čez 17-o rahlo deževati.

LP

Slavko

Matjaž Čelik,

Katere vremenske napovedi? Morda te petkove za soboto (za Jul. Alpe):

Napoved za jutri

Jutri bo sprva pretežno jasno, popoldne bo oblačnost

naraščala. Pihal bo šibak severozahodnik. Temperatura

na 1500 m bo okoli 13, na 2500 m pa 7 stopinj C.

Andrej Kecman,

Osnova za hojo v hribe je še vedno zgodnje vstajanje. Midva sva ob 7h že vstopila v smer, ki ni zelo dolga. Vremenska, za katero sva vedela, je bila taka kot jo je napisal Matjaž. Vreme je pa nepredvidljivo kot je napisal Boštjan. Bil je krasen dan. Ko se je vsulo sva pila kofe? na klopci pod napuščem Aljaževega doma.

Za daljšo je treba biti pod steno pač še v temi, da z zoro vstopiš.

Nevihte so ponavadi popoldne. Če si veliko v hribih, te pač kdaj ujame.

V ruzaku imaš cunje za zimo; kapo, rokavice, anorak, kaj toplega. Po možnosti tudi bivak vrečo ali folijo, ki ne zavzame skoraj nič prostora. Tako, da tudi bivak čez noč ni prehud.

Pa saj so stvari, ki sem jih napisal tako ali tako odkrivanje mrzle vode, vreme je pa tak kakršen je.

LP Keco

Andrej Kecman,

Da odgovorim Boštjanu V. na vprašanje.

Poglej na dva portala, ki jih je predlagal tvoj soimenjak; Aladin in Wunderground.

Slučajno se zanimam za vreme v okolici Zadra, ker bom šel tja na morje in sem pogledal na oba portala. In...

Za informacije o vremenu lahko tudi pokličete na plačljivo telefonsko številko 090934130, dežurni meteorolog. Jaz imam s temi napovedmi zelo dobre izkušnje.

Predlagam ti tudi, da si še enkrat prebereš dopis staroste z ogromnimi izkušnjami Toneta.

LP Keco

Boštjan Zupan,

Težko je povedati točno napoved vremena za celo Slovenijo v treh stavkih, še posebej za tako različno konfiguracijo terena. Vremenske napovedi pa tudi niso nezmotljive.

Obstajajo strežniki

www.wunderground.com

www.meteo.fr http://www.arso.gov.si/podro~cja/vreme_in_podnebje/napovedi_in_podatki/ - ALADIN

s pomočjo katerih se da razbrati vremensko napoved. Tako je bilo možno ugotoviti, da bo zvečer prišlo do poslabšanja vremena. Tudi mene je dobil dež v zadnjih metrih sestopa, vendar sem poslabšanje pričakoval in me ni presenetilo.