Išči

Vse objave

Objavljalci

Authors

Arhiv

V Posočju veliko pripomb k predlogu zakona o TNP

Delo, Iz naših krajev - Blaž Močnik: Prebivalci znotraj parka hočejo možnosti za trajnostni razvoj območja, in ne neživljenjskih omejitev – Čas za dodatne pripombe še do sredine aprila

Tolmin/Kobarid – Številne pripombe in skoraj maratonske razprave na javnih predstavitvah predloga novega zakona o Triglavskem narodnem parku (TNP) v Tolminu in Kobaridu kažejo na določeno nezadovoljstvo javnosti s pripravljenimi rešitvami in ne to, da zlasti prebivalcem znotraj parka ni vseeno, kaj jim prinaša novi zakon. V Bovcu bo javna predstavitev predloga zakona 19. marca. Pripombe bo mogoče oddati do 12. aprila, usklajen predlog zakona pa bodo predvidoma sprejeli do poletnih počitnic. Novi zakon bo zamenjal starega in preživetega iz leta 1981.

V Tolminu in Kobaridu, kjer so predlog zakona predstavili poslanka Breda Pečan, predstavnik ministrstva za okolje in prostor Mladen Berginc ter direktor javnega zavoda TNP Martin Šolar, so navzoči opozorili predvsem, da mora zakon zaščititi interes prebivalcev znotraj parka in jim zagotoviti trajnostni razvoj. Po mnenju krajanov, je treba pri pripravi zakona popraviti napake starega, ki denimo ni rešil tako perečih problemov, kot je demografija.

Ker je nekatere strah, da se bo na račun varovanja narave še bolj omejilo dejavnost človeka v parku, je Darjo Flajs iz sicer turistično razvijajoče se Lepene povedal, da tamkajšnji prebivalci nočejo živeti v parku, saj doslej niso bili deležni nobenih pozitivnih vplivov življenja na varovanemu območju. Tolminski podžupan Darjo Velušček je predlagal, naj se mlečne planine, ki so predvidene v drugem varovanem območju, prestavijo v tretjega. »Robno območje je namenjeno tudi trajnostnemu razvoju prebivalstva, medtem ko je v drugem režim bistveno zahtevnejši, podoben kot zdaj v osrednjem. Z zakonom določene stroge naravovarstvene zahteve bi planinam onemogočile normalen razvoj in možnost ukvarjanja s turizmom,« ocenjuje Velušček. Nekdanji kobariški župan Pavel Gregorčič je prepričan, da bi moral zakon planinam in lastnikom planin omogočati vzdrževanje, obnovo in ustrezen dostop.

Fedja Klavora, ki je sodeloval v delovni skupini za pripravo zakona kot predstavnik posoških občin, je izpostavil, da bi morala biti v zakonu jasno poudarjena možnost prehajanja drugega območja v obe smeri in ne le v strožji režim varovanja kot zdaj. Predsednik Lovske zveze Gornjega Posočja Franc Ličer nasprotuje popolni prepovedi lova v prvi coni. Po njegovem bi morali lov urejati dodatni pogoji in posebna komisija, ki bi določila izplen, predvsem pa bi moral zakon omogočiti lov v primeru izbruha bolezni med divjadjo. Poleg tega se lovci zavzemajo, da bi država vrnila lovski revir v Trenti Lovski družini Soča, ribiški revir v zgornjem toku Soče pa Ribiški družini Tolmin.

Novi zakon bi prinesel nekatere finančne novosti. Za prebivalce in družbe znotraj parka predvideva za četrtino višje denarne spodbude kot za tiste zunaj, občine bi bile za projekte v parku po novem upravičene do 80 odstotkov nepovratnih sredstev namesto sedanjih 50. Prebivalci parka bi imeli več ugodnosti tudi ob elementarnih nesrečah.

Blaž Močnik

www.delo.si  19.02.2010

 

Kategorije:
Novosti SLO Vse objave

1 komentarjev na članku "V Posočju veliko pripomb k predlogu zakona o TNP"

Tomaž Ogrin,

""Po mnenju krajanov, je treba pri pripravi zakona popraviti napake starega, ki denimo ni rešil tako perečih problemov, kot je demografija.""

V več nevladnih organizacijah, ki združujejo tudi strokovnjake, kar se večkrat pozablja, ki poznajo stvari bolje od državnih uradnikov, še posebno primere dobre prakse iz tujine, kjer ljudje dobro služijo z ohranjanjem narave, smo že od začetkov priprave novega zakona opozarjali na glavni problem, ki je skrit v besedi - demografija: izseljevanje, ni dela, ne za starejše, ne za mlajše, itd.

Vladni uradniki so dosledno odklanjali take predloge. Odklanjali, da bi Zavod TNP dopolnil svoje poslanstvo z delom za domačine, za pozitivno demografijo. In imamo spet nekvaliteten zakonski predlog.

Problem negativne demografije, ki je prisoten tudi sicer v Sloveniji, se kaže v teh krajih še bolj. Ljudje se recimo vozijo na delo v mesta, celo iz Bohinja, Ilirske Bistrice, itd. Kakšen absurd!

Ampak, zanimivo, so tiho. Tiho so nesposobni župani, ki ne najdejo dela za ljudi doma.

Tu se najbolj vidi nesposobnost politikov, že leta in leta. Od osamosvojitve naprej. Iskra je znala postaviti proizvodne enote v mnoge kraje Slovenije, izven mest, na primer Lipnica - Mehanizmi, itd.

Politiko vodijo ljudje, ki niso nikoli spravili proizvodov na trg in rezultat je brezizhodna strategija, ki se kaže tudi v tem predlogu zakona.

Pripombe so bile nad delovanjem centra TNP v Trenti, češ, da dela zase, ne za ljudi. Če je tako, je seveda povsem zgrešeno. Tak center bi moral iskati delo za ljudi, ustvarjati priložnosti, pridobivati projekte z nepovratnim denarjem iz Evrope, kamor tudi Slovenija vplačuje.

Ampak projekte za razvoj dejavnosti, ki gredo v park ob ohranjanju narave. Vsak turistični posvet poznavalcev (zadnjič sem bil na Gospodarskem razstavišču ob priliki sejma) prinese utemeljitve, da zanimanje za naravo raste in da je tak turizem v krizi še vedno rastoča panoga.

Ob predlogu mnogi povsem napačno govorijo o ohranjanju narave in o razvoju kot o dveh izključujočih se stvareh.Ta temeljna napaka se vleče seveda iz ministrstev in vlade, ki ne zna pojasniti, zakaj imamo park in kako in kdo naj od njega dobro živi. To je luknja v vsakem dosedanjem predlogu z vladne strani.

Pa še o starem zakonu: sploh ni res, da ni reševal demografije. Ljudje ga preprosto sploh ne berejo, saj ga je težko kje najti na spletu, drugod pa verjetno sploh ne. Nočejo ga predstaviti niti politiki, niti državni uradniki, ker se zavedajo, da ga niso izpolnjevali vsa ta leta.

Sramota je, da ga politika ni izvrševala. Niti občinska, niti državna, za TNP je zadolžen Državni zbor, niti Zavod TNP, ki bi moral zahtevati izvajanje. Namesto tega se je nabralo nepotrebnih kršitev še in še.

Stari oz. obstoječi zakon je nalagal in še nalaga obveznosti, ki so točno usmerjene v pozitivno demografijo. Že takoj v začetku, od 8. do 11. člena (Uradni list SR Slovenije št. 63-28/81). V njih je obveza, da se izdelujejo tako srednjeročni kot letni plani razvoja na območju TNP. Zadolženi so SR Slovenija in občine, ter Zavod TNP. Izdela in dopolnjuje se skupni program razvoja za območje TNP.

Vprašajte odgovorne, tudi Zavod TNP, kje so skriti vsi ti plani, če so jih sploh kdaj izdelali in ali so krajani lahko sodelovali pri njihovi izdelavi.

Pa še o floskuli o zastaranju izrazov v obstoječem zakonu. V akte iz prejšnje družbeno-politične ureditve smo skoraj avtomatično uvedli nova imena in ureditev. Tako izgleda, da edino pri tem zakonu tega niso odgovorni naredili. Zakaj ne?

Še vedno imamo na koncu kazni v dinarjih, imamo izvršne svete občinskih skupščin, imamo Izvršni svet Skupščine SR Slovenije, itd. Drugod smo to vse spremenili brez debate. Tu pa ne. Zakaj?

Imamo pa tudi splošne izraze kot je npr. "nosilec planiranja". Te pa so tudi danes znani.

Na krajane predlagatelji niso mislili, to je očitno. Vztrajno odklanjajo naš predlog, da naj imajo krajani TNP svoje zastopnike v organih TNP.

Ker pa je Triglavski narodni park vseslovenskega pomena že od nekdaj, pa menim, da morajo o teh stvareh odločati tudi drugi državljani, ne le administracija. In spremeniti predlog tako, da bo omogočal dvig TNP na nivo odličnosti v mednarodnem merilu ter s tem omogočil delo krajanom ob servisu TNP za same krajane.

Za objavo komentarja se prijavite ali registrirajte.

  • Število objav: 79837