Išči

Arhiv

Poobjave gradiv z aktualnimi vsebinami, objave naših sodelavcev  ...

Objavljalci

Authors

Arhiv

Gori žalosti bomo vrnili mir!

Nedeljski dnevnik - Tomaž Bukovec: Konec sramote, ki se je vlekla skoraj tri desetletja - Razbitine letala, ki se je decembra 1981 zrušilo na goro nad Ajacciem na Korziki in je v njem umrlo 180 ljudi, bodo končno pospravili.

Enajstega maja bo posebna šestdesetčlanska operativna sestava Civilne zaščite odpotovala na Korziko, v Ajaccio, na goro San Pietro. Gredo na goro dokončno pokopat tragično usodo, prenest razbitine nesrečnega letala YU-ANA, ki je tistega 1. decembra 1981 treščilo v goro. Razbitine, ki že dobrih 26 let ležijo tam, prerašča grmovje in zalivajo solze dežja. Odnesli jih bodo v dolino, gori vrnili mir, ji zacelili rano. In po svoje tudi svojcem vseh ponesrečenih, ali kot bodo po njihovem odhodu zapisali na spominski plošči na kamnu, kjer se je krilo prvič dotaknilo smrti: "Naj dihajo gore, raste življenje in uči spomin…"

Decembra lani je minilo 26 let od tragične nesreče letala DC-9 Inex Adrie Avioprometa, ki se je po trku v steno zrušilo na gori San Pietro nad Ajacciem na Korziki. Po odmevni oddaji Pop TV konec lanskega leta, ki je opozorila na to, da je na gori še vedno polno razbitin, je obrambni minister Karel Erjavec sprejel odločitev, da preučijo možnosti za asanacijo območja. Na Upravi RS za zaščito in reševanje so začeli zbirati podatke o stanju, posebna strokovna skupina si je februarja ogledala kraj, na katerem ležijo ostanki letala, ki je že takoj ugotovila, da bo delo izjemno zahtevno, ne pa nemogoče. Pripravili so načrt asanacije kraja nesreče, ki ga je sprejela vlada, in 11. maja 60-članska skupina odhaja na Korziko. Pospravljat razbitine…

Zakaj toliko let
Delo skupine ni v postavljanju vprašanj o tem, zakaj so tam še razbitine letala in kdo bi moral poskrbeti za njihovo odstranitev. Glede na februarski ogled so člani komisije ugotovili, da jih bo čakalo izredno zahtevno delo, ki pa ni nemogoče. Dejstvo je, da bi lokalne oblasti same to izjemno težko naredile, morda bi lahko za to poskrbela matična država Francija. V Sloveniji je z državnim načrtom določeno, da v primeru velikih letalskih nesreč za odstranitev razbitin poskrbi država oziroma njene strokovne službe, seveda po delu številnih komisij, tudi proizvajalca letala. Tudi na Korziki je podjetje McDonnell Douglas pobralo del ostankov, predvsem motorjev, ki so jih potrebovali pri iskanju razlogov za nesrečo, to pa je bilo poleg prenosa ostankov pokojnikov v dolino tudi vse.

Temeljite priprave
Vodja asanacije Bojan Kopač, sekretar na Upravi za reševanje in zaščito ter član štaba CZ RS, pripoveduje, da so bile priprave na odstranitev razbitin res temeljite. Povezali so se z lokalnimi oblastmi, pridobili potrebna soglasja. Obrambni minister Erjavec se je povezal z obrambnim ministrom Francije, ki mu je zagotovil vso pomoč. Tako bo skupina šestdesetih reševalcev imela bazo na letališču v Ajacciu. Francoske letalske sile bodo po potrebi tudi servisirale helikopter Slovenske vojske, s pomočjo katerega bodo vozili razbitine v dolino. Kopač razlaga, kako je spomin na tragedijo med domačini še vedno živ: "Številni naši sogovorniki so nam opisali reševanje, dobro se spominjajo pokojnega dr. Janeza Milčinskega, ki je vodil skupino za prepoznavanje žrtev. Spominjajo se svojcev, ki še vedno prihajajo na goro." V skupini, ki si je februarja ogledala teren, so bili predstavniki Adrie, kot pravne naslednice lastnika letala Inex Adrie Avioprometa, Kompasa, civilne iniciative, predstavnik GRS, predstavnik poklicnih gasilcev in predstavniki Slovenske vojske skupaj s piloti ter predstavnika URSZR. Na pomoč jim je priskočil tudi Slovenec Peter Pukšič, ki živi na Korziki. V dveh dneh so temeljito pregledali kraj nesreče in odkrili devet velikih kosov letala ter ogromno količino manjših ostankov. Že ob samem ogledu so razmišljali o transportu razbitin v dolino, ki jih je za kar 15 do 20 ton.

Posebna ekipa
»Natančno smo določili različne kraje, kjer bo pristajal helikopter, za desantiranje posadke, kje bomo lahko privezovali težje dele pod helikopter, kam bomo odpeljali razbitine,« pripoveduje Kopač. Vse odkrite dele bodo v velikih vrečah, ki jih bodo pripeli pod helikopter cougar, odpeljali do večjega parkirišča v dolini. Tega bo v času akcije zavarovala lokalna žandermarija, od tam pa bo ostanke letala odpeljala ustrezna domača služba na deponijo. Vodje skupin so ob ogledu določili število potrebnega moštva, francoske oblasti pa so izrazile željo, naj delo končajo do začetka glavne turistične sezone, ki se začne 15. junija. Skupina bo tako odpotovala 11. maja, delo pa naj bi po načrtih končali do 29. maja. »Vodje skupin so izbrali najboljše reševalce, kajti pričakujemo res težko delo. Skupina šteje 60 ljudi. Dva sva v vodstvu, potem je ekipa za oskrbo, ki šteje deset ljudi skupaj z zdravnikom in zdravstvenim tehnikom, 28 gorskih reševalcev, 6 gasilskih tehnikov usposobljenih za tehnično reševanje in ekipa 1  vojakov, od katerih je 6 letalcev reševalcev in dve popolni posadki za transportni helikopter AS-532AL cougar, s katerim bomo opravili vse transporte,« razlaga Kopač. Ob tem se je posebno zahvalil vsem posameznikom, nevladnim organizacijamin društvom, ki so ponudili svojo pomoč pri asanaciji terena, vendar so se glede na težavnost dela odločili za najbolj usposobljene ljudi različnih specialnosti. »Teren, na katerem so ostanki letala, je izjemno strm in za pristop bomo morali uporabljati vrvno tehniko, večje dele bo treba razrezati in jih s pomočjo škripcev premakniti do mest, primemejših za privezovanje pod helikopter. Predvsem pa ne smemo pozabiti, da bo v akciji sodeloval srednji transportni helikopter. Piš zraka elise je bistveno močnejši kot pri manjših helikopterjih, ki se sicer uporabljajo za reševanje, in tudi zato smo opravili posebno usposabljanje za privezovanje tovorov pod ta helikopter, « razlaga Kopač. V okviru usposabljanja so izvedli tudi osnovno usposabljanje za ravnanje z morebiti najdenimi človeškimi ostanki, z njimi pa bo tudi predstavnik Inštituta za sodno medicino. V primeru, da bi našli kakršne koli sledi ponesrečenih potnikov, jih bodo pietetno prepeljali v Slovenijo in jih, če se bodo svojci strinjali, pokopali v skupni grobnici v Ljubljani.

Nevarnost letečih nožev
Kje pričakujete največ težav? Verjetno se boste ves čas spuščali od zgoraj navzdol?
»Prav imate. Bistveno težavo predstavlja uporaba helikopterja in moč njegove elise. Tam leži ogromno majhnih kosov aluminijaste pločevine, ki so ostri kot nož, in če poletijo po zraku, so to lahko smrtni izstrelki. Odločili smo se, da bomo pospravili vidne ostanke, zavedati pa se moramo, da so nalivi številne stvari z dveh velikih strmin odnesli do vznožja, kjer je gosto grmičevje. Seveda bomo tudi te dele spravili do vzletišča, četudi na lastnih hrbtih. Ne bomo pa kopali in iskali ostankov globlje v zemlji.«

Pravite, da je na gori devet velikih kosov letala?
»Da. Predstavniki Adrie, ki so bili februarja z nami na ogledu, so nam za vse povedali, kateremu delu letala pripadajo, poleg tega pa so nam po vrnitvi dali na razpolago stare kose letal, da so lahko gasilci praktično preizkusili rezanje in izbrali najbolj primerne rezilne plošče. Gre za 400 kg težko zadnje kolo, del krila, težak okoli 800 kg, ki ga bo treba razrezati in premakniti do primernega mesta za dvig. Kos kabine z okni, manjši del kabine, del zadnjega krila, zverižena pločevina in množica kablov, del repa, sistem za prezračevanje in del zadnjih vrat, in seveda množica manjših kosov vsepovsod, « opisuje stanje na gori Bojan Kopač.

Stroški sanacije so ocenjeni na 352.866 evrov, v to ceno pa niso všteti stroški prevoza, nastanitve, prehrane ekipe ter nekateri drugi izdatki skupaj s spominsko ploščo (vrednost okoli 130.000 evrov), ki jih bodo krili Adria, Kompas in del tudi mestna občina Ljubljana, od koder je bilo največ žrtev nesreče.

11.05.2008

V spomin in opomin

Skupina bo ob čiščenju terena postavila spominsko ploščo. Pritrdili jo bodo na skalo, ki jo je letalo najprej oplazilo z levim krilom. Plošča je velika 1,5 krat 1 meter, njena avtorica je Katja Majer iz Maribora, odkrili  pa naj bi jo 31. maja na spominski svečanosti.
Z gore bodo odnesli ostanke, ostala pa bo le plošča v spomin na 180 žrtev in sled krila na steni ob njej, sled začetka zadnjih sedmih sekund. V spomin in opomin z besedami v slovenščini in francoščini:
Dotik usode ... in ptič je postal prah.
Pa vendar še vedno odzvanja njegov glas,
ki prosi, da vodi od tukaj pot naprej,
naj dihajo gore, raste življenje in uči spomin, naj ostane ljubezen in se rodi mir ...

In gora ter ljudje bodo našli svoj mir. Končno!

 

Ajjacio in gora San Pietro v ozadju.

Na območju so odkrili devet velikih kosov letala in množico manjših.

Eden večjih kosov je krilo, ki leži v strmini in tehta okoli 800 kilogramov.

Priprave na asanacijo so bile resnično temeljite, največ podatkov pa so pridobili ob ogledu razbitin na gori februarja letos.

Foto: Borut Podgoršek - Dnevnik

 

G-L:Francozi bodo pospravili slovensko sramoto

G-L:Ureditev kraja nesreče

Kategorije:
Novosti SLO Vse objave

Za objavo komentarja se prijavite ali registrirajte.

ARHIV

Objave naših sodelavcev in poobjave (nam dosegljivih) člankov/objav.