Revija Slovenska vojska - Marko Pišlar: Od 8. do 20. junija je v Kamniško-Savinjskih Alpah, Karavankah, Julijskih Alpah in širši okolici potekalo skupno usposabljanje slovenskih in madžarskih helikopterskih posadk Lord Mountain 2009 s helikopterji AS 532 cougar, Mi-17 in Mi-24 hind.
Usposabljanje je bilo namenjeno urjenju madžarskih helikopterskih posadk v letenju v visokogorju, prav tako pa je bilo tudi odlična priložnost za preverjanje stopnje povezljivosti, izmenjavo izkušenj ter krepitev sodelovanja med vojaškimi zračnimi silami obeh držav.
Madžarski piloti v Sloveniji, naši septembra na Madžarsko
Skupno usposabljanje slovenskih in madžarskih helikopterskih posadk Lord Mountain 2009 poteka v okviru načrta dvostranskega sodelovanja med oboroženimi silami obeh držav že četrto leto. Kot je povedal vodja usposabljanja stotnik Igor Lanišnik, so letos usposabljanje prvič razdelili v dva dela. V prvem je potekalo urjenje madžarskih helikopterskih posadk v letenju in zunaj letaliških pristankih v visokogorju v Sloveniji. V drugem delu se bodo posadke 15. helikopterskega bataljona septembra s helikopterjema AS 532 cougar in bell-412 na madžarskem vadišču Varpalota urile v postopkih in tehnikah nočnega letanja z uporabo očal za nočno gledanje. Na usposabljanju v letenju in zunaj letaliških pristankih v slovenskem visokogorju je sodelovalo 48 pripadnikov 86. helikopterske baze Szolnok, ki so k nam prileteli s transportnim helikopterjem Mi-17 in prvič tudi z bojnim helikopterjem Mi-24 hind.
Letenje madžarskih in slovenskih posadk je potekalo oba tedna dopoldan in zgodaj popoldan do tri ure na dan. Posadke so pred vsakim letom najprej v učilnici spoznavale teoretični del letenja v visokogorju in vse varnostne vidike. »Madžarskim pilotom posredujemo splošno znanje o letenju v visokogorju ter vse informacije o meteoroloških pogojih in oceno terena,« je še razložil stotnik Lanišnik. Po teoretičnih pripravah so se posadke preselile v helikopterje in se odpravile na nalogo. Glede na vremenske razmere so se sproti odločale, kam se bodo odpravile. Tako so letele na različne lokacije v Kamniško-Savinjske Alpe, Karavanke, Julijske Alpe in njihovo širšo okolico.
S cougarjem zagotavljali spremstvo helikopterjema Mi-17 in Mi-24 hind
Letenje in zunaj letališki pristanki v visokogorju so zelo zahtevni ter posebni, zato zahtevajo visoko stopnjo koncentracije vseh članov posadke, in sicer pilota, kopilota ter tehnika letalca, ki ima pomembno vlogo pri navajanju helikopterja na pristanek, predvsem zunaj urejenih letališč. Med usposabljanjem je 15 pripadnikov iz 15. helikopterskega bataljona SV s transportnim helikopterjem AS 532 cougar madžarskim posadkam helikopterjev Mi-17 in Mi-24 hind zagotavljalo spremstvo za letenje v visokogorju. Slovenski piloti vojaških helikopterjev imajo z letenjem v visokogorju veliko izkušenj, saj skupaj s policijskimi kolegi sodelujejo v skoraj vseh reševalnih akcijah, prav tako pa jih je veliko izmed njih sodelovalo na usposabljanjih v letenju v visokogorju v tujini. To so potrdili tudi madžarski kolegi, ki so izrazili veliko zadovoljstvo nad njihovo usposobljenostjo in pripravljenostjo za prenos znanja ter izkušenj. Madžarska helikopterja Mi-17 in Mi-24 hind sta med poletom v visokogorje sledila helikopterju AS 532 cougar na določeni razdalji. Ko je cougar priletel na kraj predvidenega pristanka, sta madžarska helikopterja zaokrožila ter si ogledala smer in način pristajanja. Ko je posadka slovenskega cougarja pristala, je ponovno vzletela in opazovala madžarske kolege s helikopterjema Mi-17 in Mi-24 hind, ki so morali ponoviti postopek pristajanja na zahtevnem gorskem terenu, ki je vključeval gorske grebene, planote, sedla itn. Postopke so posadke ponavljale na različnih lokacijah in nadmorskih višinah, ki pa ni presegla 2600 metrov. Usposabljanje madžarskih helikopterskih posadk je poleg zunaj letaliških pristankov vključevalo tudi lebdebnje, med katerim se helikopter le delno dotika terena ali se ga sploh ne, medtem ko se moštvo iz njega izkrcava ali vkrcava vanj.
Priprave za napotitev na misijo v Afganistan
Usposabljanje v slovenskem visokogorju je bilo za madžarske helikopterske posadke zelo pomembna izkušnja, saj na Madžarskem nimajo primernih terenov za letenje v takšnih razmerah. »Predvsem je to nujno, saj je Madžarska s helikopterskimi zmogljivostmi ponudila pripravljenost za sodelovanje v mirovni operaciji v Afganistanu, ki je zelo gorata dežela,« je razložil vodja madžarskih posadk podpolkovnik Zoltan Rolko. Madžarska vojska naj bi v operacijo prispevala transportna helikopterja v večnacionalno helikoptersko skupino v Kabulu ali pa naj bi zagotovila inštruktorje za urjenje pripadnikov afganistanske vojske za letenje s helikopterjem Mi-24 hind. Politična odločitev glede napotitve še ni sprejeta, pričakujejo pa, da naj bi se to zgodilo v naslednjih dveh letih. Med madžarskimi piloti helikopterjev v Sloveniji je bilo nekaj takih, ki že imajo izkušnje z letenjem v visokogorju in so sodelovali na podobnih usposabljanjih v tujini, večina mlajših pilotov pa takšnih izkušenj nima, zato so se v Sloveniji prvič srečali z letenjem in zunaj letališkimi pristanki v visokogorskem svetu.