Smer Bence-Bergant

Matej Meglič (AO Tržič) in Aleš Koželj (AO Kamnik) sta v četrtek, 13. marca 2014, v osmih urah ponovila smer Bence-Bergant v Steni.

Ideja je za plezanje te smeri je dolgo časa zorela na Zlobinem zelniku, je zapisal Aleš. Vsako leto hodi ogledovat razmere v Vrata. Se mi zdi da gre v eni zimi večkrat kot jaz vse skupaj.
Spodnji del smeri sta plezala v odličnih razmerah. Prhek sneg v zadnjem skoku pod Zlatorogovimi policami pa ju je prisilil k umiku v desno proti Nemškemu turncu. Nad njim sta spet zagazila nazaj v grapo. Zgornji del pa sta preplezala po uživaškem kombiniranem svetu in izstopila po Zimmer-Jahnu.
Po opisu sodeč v zgornjem delu nisva plezala originaln smer, ampak neko varianto, ki pa je bila v danih razmerah bolj logična.
Naslednji dan sta imela priliko iz doline opazovanje dveh navez v območju te linije. (Bili so člani AO Kozjak o katerih smo poročali - glej desno!)

O tej smeri imamo v našem arhivu (zaenkrat) le zabeležko o prvenstvenem vzponu: AN - 10.03.1980
/.../ Zimska smer v Steni
Filip Bence in Borut Bergant (oba AO Tržič) sta v nedeljo 2. t. m. preplezala S stene Triglava od vstopa v Nemško smer do Zimmer-Jahnovega izstopa. Toda ne po kaki že znani smeri, temveč - v povsem novi kombinaciji. Začela sta po grapi kot prvi plezalci (Domenig, Konig, Reinl - 1906). Sredi stene sta morala zmagati težak skalnat skok (VI, A2, 20 m), zgoraj pa je bilo spet lažje, še vedno težje kot Kratka Nemška smer. Po grapi (40-60 stopinj) je ves čas polzel sneg, ki ga pa je v Steni že precej pobralo. Izstopila sta na Ledenik in po Slovenski smeri nazaj v Vrata.

V drugi izdaji Kresalovega vodnika Zimski vzponi (2007)  je podroben opis s tehničnimi podatki in vrisom v fotografijo:

Na koncu pa Opomba: Gre za eno boljših in popolnejših zimskih smeri v slovenskih stenah!

Za boljše vedenje nas vseh zdaj sledi PROŠNJA: Sporočite podatke o ponovitvah te smeri ...

V alpinističnem vodniku STENA (2011) je na strani 98 le kratek zapis, na skici pa je vris "grape".

In - če se strinjate, naj ostane ime smeri, kot je v naslovu.
Wagnerjeva grapa je le v vznožnem delu Stene in - Karl Wagner, po katerem naj bi jo poimenovali, se (17. avgusta 1908) sploh ni ponesrečil v njej, našli so ga pod kaminom* [M. M. Debelak, PV 1949//198: To mesto tudi edino zasluži ime po Wagnerju], na gredini, kjer sedaj vodi Bavarska smer.

In še nekaj fotografij (so povečljive, lokacije pa najdete "pod miško"), ki jih je med vzponom posnel Aleš Koželj.

Gregor Kresal je na vse to in vprašanja odgovoril:
Ko sem pripravljal vodnik, sem z Bencetom o tej smeri govoril kar nekaj ur.
Aleš Koželj: Še ena iz drugega zornega kotaOn do izdaje vodnika ni vedel za nobeno ponovitev, jaz pa tudi po tem nisem zasledil nikogar, ki bi plezat tam... (?)
Zapisal sem, da gre za eno boljših smeri v Steni, ker menim, da to tudi zares je. Tudi Bence mi je dejal, da se mu je linija zdela izvrstna, da je škoda, ker se alpinisti večkrat ne zaženejo vanjo, a da se razmere za uživaško plezanje tukaj naredijo najbrž le bolj poredko. Sam sem kolegom večkrat govoril (če želijo resen zimski vzpon), naj se zapodijo tja. K vrisu smeri, ki sta jo plezala Koželj in Zloba sem vrisal točen potek smeri B-B (glej foto). O poteku (rumena črta) ne dvomim, ker sem ga (ob prisotnosti mnogo različnih fotografij) med pogovorm z Bencetom, vrisal zelo točno. Verjamem pa Koželju, ki dobro ve kako se v steni "obrniti" da je trenutno plezana linija pač bolj logična, in zakaj siliti v težave, če lahko malo stran lepo plezaš do vrha ... Skratka, zdi se mi super, da so razmere v tem delu Stene spet enkrat take kot si jih želiš.

Nejc Štumberger pa je odpisal:
Smer nam predhodno ni bila kaj dosti znana. Namen smo imeli plezati Nemško smer, vendar smo spodaj naleteli na zelo ugodne razmere v Wagnerjevi grapi, zato smo ji sledili dokler se ni grapa zaprla, od tam nismo več prečili v Nemško, ampak nadaljevali v območju, kjer naj bi potekala Bence-Bergant, za katero smo tudi meli skico približnega poteka.
V grapi smo v spodnjem delu našli tudi sledi predhodnikov (teh o katerih poročate, vendar nismo vedeli kdo je to bil, niti nismo imeli predhodnih informacij, da bi kdo to letos pred nami plezal).
Ko se je grapa zaprla, nismo več našli sledi, predvidevam da so predhodniki šli spodaj malo nižje v grapi v levo kakor priporoča opis, mi smo nadaljevali desno (v vodničku Zimski vzponi od Kresala piše, da se grapa desno nerodno zapre). Na tem mestu kjer se zapre, smo z ostalimi člani prepričani da smo bili, in tudi našli prehod, v zelo dobrih razmerah (led in malo skale, in kr precej strmo - do 90 stopinj). Na sledi predhodnikov smo zopet naleteli v območju nad Nemškim turncem, kjer smo jih nekaj časa srečevali, ponekod pa jih spet izgubili oz. šli po svojih variantah.
Pišete, da sta predhodnika izplezala po Zimmer-Jahnu. Mi smo izplezali v območju levo od Zimmer-Jahna, kjer smo našli tudi skalne kline, ne vemo pa kateri izstop je to bil. Nekje desno v območju izstopa Slovenske smeri, ter levo od Zimmer-Jahna. Lahko bi vam na skici pokazal kje točno je ta izstop, očitno je plezan, ker so bili v njem klini, vendar v nobenem vodničku nismo našli imena tega izstopa.
Glede ponovotev teh smeri nam ni znano nič. Kakor naši predhodniki o katerih pišete, smo na nekaterih mestih plezali enako kot oni (predvsem v spodnjem delu Wagnerjeve grape), v zgornjem delu pa smo njihove sledi srečali le mestoma, tako da smo tudi mi očitno plezali po nekih svojih variantah smeri Bence-Bergant. ...

Friko/G-L, 18.03.14: Smer Bence-Bergant

Prvotno smo imeli namen plezati Nemško smer, vendar so nas zvabile odlične razmere v spodnjem delu Wagnerjeve grape. Tako smo v idealnem škripavcu hitro napredovali višje do zgornjega dela, kjer se grapa malce zapre in postavi bolj pokonci. Sledil je malo bolj strm raztežaj spet v odličnih razmerah (pretežno led in škripavec). Nato so se razmere malce poslabšale, nadaljevali smo s plezanjem malo po skali in nepredelanem sipkem snegu. Višje zgoraj v območju nad Nemškim turncem smo plezali po občutku in iskali prehode proti zadnjemu delu stene v mešanih a večinoma dobrih razmerah. Izstopni raztežaj, po katerem smo izplezali (malce bolj levo od Zimmer-Jahna), je postregel s kar precej strmim drytoolingom v mestoma krušljivi skali, tako da je bilo treba biti kar previden.
14.03.14: Peter Ferk, Bojan Avguštin, Nejc Štumberger in Dejan Korez (AO Kozjak).

AO Kozjak - Bojan Avguštin
V četrtek zvečer smo se odpravili v vrata in pustili avto pri slapu Peričnik. Prespali smo v zimski sobi. V petek zjutraj smo vstopili v Wagnerjev graben kjer smo imeli odlične razmere. Ko se je graben razcepil smo zavili desno, ker smo imeli namen prečit v Nemško. Ugotovili smo, da smo že previsoko za enostaven prehod. Odločili smo se, da poizkusimo kar naravnost po strmem žlebu (70°-90°). V naslednjem raztežaju je bil sneg premehek, da bi držal zato je bilo treba plezat kombinirano (M4), nato je strmina popustila in kmalu smo bili na Nemškem turncu. Nadaljevali smo po Wagnerjevi smeri in pred izstopom nas je pričakal še en raztežaj težjega kombiniranega plezanja (M5). Kompleksna tura, ki si zasluži dve petici - za težavnost in lepoto. Pogrešal pa sem svoj bord - predvsem na sestopu.