Žirovski krog

Vrsnik in cerkev sv. TomažaJanez Pikon: Tematska pot v Poljanski pokrajini že počasi prehaja v značilni kraški svet se razprostira Žirovska kotlina, ki jo na vzhodni strani omejujejo številna pobočja Žirovskega vrha, vzhodni Goropeški grič z Vrhom Svetih Treh kraljev.

V Žireh, ki ležijo tik ob 46. vzporedniku na Gorenjskem, ob Primorski in Notranjski začnemo našo pot po Žirovskem krogu, ki nas vodi po značilnih gričih, južneje sledijo zavraška, dolska, vrsniška in ledinska planota z Mrzlim vrhom. Odpravimo se mimo župnijske cerkve sv. Martina, ki se ponaša z veličastnima zvonikoma, nato pa skozi Stare Žiri v smeri proti Logatcu. Kmalu nas smerokaz usmeri med hišami v strm klanec proti Vrsniku. Italijanska kasarna? Tukaj je namreč od leta 1920 do 1941 potekala meja med Jugoslavijo in Italijo, ki so jo 12. novembra 1920 določili v Rapalu s t. i. rapalsko pogodbo. Na rapalsko mejo nas opozarjajo tudi menji kamni, »konfini« na katerih je letnica 1920, oznaka za Italijo in Jugoslavijo (I in J), ter oznaka odseka meje.

Žirovski krog (Planinsko Društvo Žiri)KonfinPogled s poti Žirovskega kroga v dolinoSteza Žirovskega kroga

Nadaljujemo navzdol do naselja Gorenji Vrsnik v mirno in idilično vasico, od koder nadaljujemo v smeri proti Govejku, kjer prečimo cesto, ki povezuje Žiri z Idrijo, torej Gorenjsko s Primorsko. Preval Razpotje je tudi razvodje med Jadranskim in s tem Sredozemskim, ter Črnim morjem. Obstaja hiša s katere strehe se deževnica z ene strani slemena zliva v eno, z druge strani pa v drugo morje.

Z glavne ceste nadaljujemo skozi vas Ledine in po zahodnem vzponu do 1008 visoke Sivke, kjer je premagana magična meja 1000 metrov. Počitek, kajti pot še zdaleč ni zaključena, je pa res, da je večina daljših vzponov za nami, pred nami pa najlepši del poti do Mrzlega vrha. Ob lepem vremenu se odpira razgled na Snežnik, Javornike, Cerkljansko hribovje, na Julijske in Kamniške Alpe.

Navzdol do Breznice pri Žireh, kjer si ogledamo zanimivo in lepo prenovljeno cerkvico sv. Kancijana in nižje mimo novega vodnega zbiralnika nazaj na izhodiščno mesto, kjer zaključimo po našem mnenju več kot dvajset kilometrov prehojene poti Žirovskega kroga.

Vir: Zemljevid in podatki: Planinsko društvo Žiri

Janez Pikon

Moja gorska pot skozi čas ...Moj arhiv: Janez Pikon

Video: Žirovski krog

Žiri z dolinoKjer Poljanska pokrajina že počasi prehaja v značilni kraški svet se razprostira Žirovska kotlina, ki jo na vzhodni strani omejujejo številna pobočja Žirovskega vrha, vzhodni Goropeški grič z Vrhom sv. Treh kraljev, južneje sledijo zavraška, dolska, vrsniška in ledinska planota z Mrzlim vrhom Sivka, 1008 mKjer Poljanska pokrajina že počasi prehaja v značilni kraški svet se razprostira Žirovska kotlina, ki jo na vzhodni strani omejujejo številna pobočja Žirovskega vrha, vzhodni Goropeški grič z Vrhom sv. Treh kraljev, južneje sledijo zavraška, dolska, vrsniška in ledinska planota z Mrzlim vrhom
Vijolično pobočje Kjer Poljanska pokrajina že počasi prehaja v značilni kraški svet se razprostira Žirovska kotlina, ki jo na vzhodni strani omejujejo številna pobočja Žirovskega vrha, vzhodni Goropeški grič z Vrhom sv. Treh kraljev, južneje sledijo zavraška, dolska, vrsniška in ledinska planota z Mrzlim vrhom Žirovski krogKjer Poljanska pokrajina že počasi prehaja v značilni kraški svet se razprostira Žirovska kotlina, ki jo na vzhodni strani omejujejo številna pobočja Žirovskega vrha, vzhodni Goropeški grič z Vrhom sv. Treh kraljev, južneje sledijo zavraška, dolska, vrsniška in ledinska planota z Mrzlim vrhom