Mrzli vrh - muzej na prostem

Večer, Narava, gore: Svet, v katerega se bomo podali letošnjo pomlad ...

Svet, v katerega se bomo podali letošnjo pomlad že cvetočih avrikljev in encijanov, nosi v sebi številne sledove norosti prve svetovne vojne

Obrambni jarek na Mrzlem vrhu, zadaj pa z leve Krn, Batognica in Rdeči rob (Jože Praprotnik)

Cilj opisanega izleta je krožna pot iz vasi Krn nad Vrsnim na Mrzli vrh (1359 m), potem pa preko planine Pretovč na planino Sleme z vzponom na Visoč vrh (1482 m) ter preko planin Leskovice in Kuhinje nazaj v vas Krn.

Mrzli vrh je danes eden od pravcatih muzejev na prostem, razgledišče, nekoč pa pomembna avstroogrska utrdba, na kateri je takrat nadporočnik Ervin Rommel načrtoval in potem tudi izvedel napad na Kolovrat (vodil bitko po imenu Preboj pri Kobaridu), ki so ga osvojili v dnevu, čeravno so položaje Italijani utrjevali okoli tri leta. Sledovi delovanja soldatov so vidni na vsakem koraku: rovi, kaverne, bunkerji, celo prostor za verske obrede, ovire, dobrih tisoč metrov nižje pa prelestna Soča. Če se bomo peljali iz Mosta na Soči naredimo najbolje, če se zapeljemo skozi Modrejco in Volčje proti Kobaridu, pa potem desno čez Sočo pri vasi Kamno ter po krajši, sicer ozki in strmi cestici na Vrsno ter od tam po obnovljeni cesti do vasi Krn, kjer poiščemo parkirni prostor, kar je nekoliko težko, ker je vasica stisnjena ob strma pobočja. Levo vodi cesta naprej do planine Kuhinje, mi pa z nahrbtniki na ramah nadaljujemo naravnost naprej, ko gledamo na desni, onkraj globeli, ki jo bomo obšli, naš cilj.

Do planine Pretovč, ki se nahaja na sedlu med Mrzlim in Visoč vrhom, je dobro uro in pol zložene poti po mulatjeri, saj so oporišče na gori oskrbovali s te in s tolminske strani. Pot polagoma prečka z mogočnim bukovjem obraslo pobočje in le enkrat moramo biti nekoliko bolj pozorni, da ne zgrešimo odcepa levo, od koder vodi tudi steza na planino Kuhinjo (še bolj levo). Bolj ko se bližamo planini Pretovč, bolj je položno in zgoraj, ko pridemo na plano, stopimo na cesto, ki levo vodi na planino Sleme in po kateri bomo šli potem, ko se vzpnemo na Mrzli vrh. Do planine je zdaj le še dobra minutka spusta po cesti, ki v to smer vodi v Tolmin in je prevozna z avtomobili. Na sedlu zavijemo desno in nad planšarijo kar strmo po stezički navzgor, potem pa se držimo desne poti, ki nas pripelje na skalnato, utrjeno, s kavernami, bunkerji, pa številnimi jarki in okopi prerito sleme, ki se razteza v smeri zahodvzhod in po njem polagoma ter vse bolj položno na povsem neizrazit vrh, označen s križem in vpisno knjigo. Zdaj je čas, da se podpremo in razgledamo: onkraj Soče in nekoliko nižje se vleče Kolo vrat, naprej proti zahodu nekoliko višji Matajur, še bolj proti zahodu pa Kobariški Stol, če pa se obrnemo in pogledujemo na Krn z Batognico in Peski, prav blizu nad Visoč vrhom je skalna pregrada Rdečega roba, naprej proti vzhodu pa veriga Tolminskih (ali Bohinjskih) gora. Na planino Pretovč se spustimo po isti poti, nato pa po cesti lepo navkreber prav do planine Sleme, ki je stisnjena pod strmine Rdečega roba. Od tod do travnatega Visoč vrha z imenitnimi razgledi na Čadrg, dolino Tolminke z Javorco, je potem le še deset minut zložne hoje. Za zadnjo, pravkar obnovljeno bajto planine Sleme na levi, vodi levo navzgor steza, po kateri pridemo do razcepa: desno in navzgor na Krn, levo pa v prečenje južnih pobočij. Ta del poti je sploh prelep in razgleden: spodaj ogromna kotanja s planinami, na katere vodi cesta do zavetišča pod Krnom. Na dveh mestih moramo biti še posebno previdni, ko prečimo strma melišča, sicer pa je pot lepa in naravnost sproščujoča do planine Leskovica (voda), ki jo zaradi grozečega skalovja nad njo (kot je videti) opuščajo, pa naprej po zanimivem razglednem slemenčku navzdol do planine Kuhinja, od koder imamo do vasi Krn le še dobre četrt ure. Za opisano krožno turo bomo potrebovali kakšnih pet ur brez daljših postankov.

Jože Praprotnik

2 komentarjev na članku "Mrzli vrh - muzej na prostem"

Iztok Rutar,

Spoštovani g. Jože Praprotnik, sicer ne morem prebrati prve polovice Vašega članka ker je čez tekst slika, tako da komentiram samo drugo polovico. Lahko bi se malo potrudili in prav prepisali imena vrhovin krajev z zemljevida. Če mi grejo (pa verjetno še komu drugemu) lasje pokonci ob naglaševanju kraja Volče v prometnih informacijah na radju, ne vem kaj naj rečem za Vaš zapis Volčje. Naslednja vas ki jo omenjate so MODREJCE in ne Modrejca, KOLOVRAT pa se piše skupaj. Glede prevoznosti z avtom ceste na pl. Pretovč pa ne vem, glede na to da je že magistralka v Posočje za večino grozna... Tista cesta NI za avtomobile.

Še nekaj pripomb: "Mulatjera" iz vasi Krn je nastala kasneje, oskrbovali so pa po njej samo mrtve in ranjene iz jurišev na pl. Pretovč in nobene postojanke saj je bilo to področje točno med obema frontnima linijama. Zanimivemu razglednemu slemenu, po kateremu se vračamo iz pl. Leskovca na izhodišče pa pravijo geografi bočna morena.

iztok

Vinko Avsenak,

Spoštovani g. Praprotnik!

Postregli ste z zanimivim potopisom, ki mi bo morda še kdaj prav prišel. Toda na žalost se moram v celoti strinjati s pripombo, ki jo je podal moj predhodnik Iztok Rutar. Kadar kaj pišemo za javnost, moramo biti bolj odgovorni. Toda poleg imen krajev, ki ste jih napačno zapisali, ste ustrelili še nekaj drugih kozlov. Najprej Mrzli vrh kot \"pomembna avstro-ogrska utrdba\". Ne vem, zakaj naj bi bil ta vrh pomembna utrdba. Bil je le zgolj del frontne črte, ki je potekala tudi čez ta vrh. A najhuje je to, da o nadporočniku Erwinu Rommelu pišete tako, kot da bi bil vrhovni poveljnik vseh operacij v preboju pri Kobaridu, ki ga je po vašem pisanju načrtoval kar na Mrzlem vrhu. Za božjo voljo, kakšno razmišljanje pa je to! Kje ste pa dobili ta podatek? V 12. soški bitki je združeni nemško-avstrijski 14. armadi uspel preboj pri Kobaridu, v katerega je bilo vključeno okrog sto tisoč vojakov. Erwin Rommel pa je kot mlad nadporočnik poveljeval zgolj trem četam vojakov in jih vodil po naslednji poti: Hlevnik-Foni-Na Gradu-Nagnoj-Jevšček-Matajur...Res je, da se je pri tem s svojimi tovariši izkazal z neverjetno spretnostjo, drznostjo in vztrajnostjo, toda vi pišete tako, kot da bil s tremi četami v enem dnevu osvojil kar cel Kolovrat in še kaj. Od kod vam tudi podatek, da se je bitka imenovala Preboj pri Kobaridu?! Ne razumem, zakaj takšne race prej ne preverite na kakšni informativni internetni strani ali kje drugje, saj je vendar danes toliko možnosti. Pa brez zamere.